Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-04, 11:26   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

"Det er ikke noe vi kvinner kan gjøre for å forhindre utviklingen av sykdommen. Er kjertelen først ødelagt ved at den ikke kan danne mer av hormonet tyroksin, trenger en tyroksintilførsel resten av livet."

Hvis alle disse legene har rett (da inluderer jeg IKKE RS, for han har jo en annen mening), så vil jeg gjerne ha forklaring på følgende:

Jeg ble diagnostisert med hypothyreose for over 10 år siden. Og prøvene mine var IKKE i grenseland for medisinering - de viste ganske klart at skjoldbruskskjertelen min produserte svært lite thyroxin på egen hånd. Så jeg startet med medisinering og det virket flott. Jeg var ikke lenger trøtt og sliten hele tiden, jeg hadde overskudd, orket mer og alt ble mye bedre. Jeg har kastet alle pilleglassene, men jeg tok 2 tabeletter hver dag. Prøver ble tatt hver 6 mnd for å evt. justere medisinering. Etter operasjonen min (fjernet galleblæren) for 2,5 år siden endret prøvene seg, - jeg var nede i 1,5 pr dag. gradvis gikk jeg ned i styrke, - helt til 0,5 pr dag. Lå da i grenseland på prøveresultatene. Indemedinsineren jeg gikk til mente da at jeg likegodt kunne kutte ut å ta dem. Jeg skulle komme tilbake etter 2 mnd for å ta nye prøver. Samtidig som dette pågikk gikk jeg gradvis tilbake til lavkarbokost (hadde kommet ut på viddene) ikke helt, men delvis. 2 mnd etter lå prøvene mine fremdeles i grenseland.....

Jeg startet (igjen) strikt induksjon etter boka 28.7.2003. I september tok jeg nye prøver, - og de var fine, dvs. i nedre del av skalaen, men for meg helt perfekte. Jeg trodde ikke på det (har jo lest at du ikke KAN blir frisk) og fikk tatt nye prøver rett før jul (2mnd etter) de var hakket bedre. Resten av historien kjenner dere. Alle blodpøver jeg har tatt siden har vært fine. Og det har blitt tatt MASSE prøver og kryss sjekket på alle måter. Det er ingen tvil JEG ER FRISK !! Skjoldbruskkjertelen min produserer - men det går litt treigt da !. Jeg HAR lavt stoffskifte og vil alltid ha lavt, men jeg MÅ ikke ha medisinering. Eller dvs. jeg merker ikke forskjell på om jeg tar 0.5 -1 pille om dagen eller om jeg tar 0. Moralen er klar; Hvis jeg skal ta piller skal jeg merke forskjell, - merker jeg ikke forskjell behøver jeg ikke ta dem.

MIN private teori er at kostholdet har gjort meg frisk. (Kan også være at jeg tar kost tilskudd jeg ikke tok før Atkins) Men også at sjoldbrusk kjertelen produserer hele tiden og at det av en eller annen grunn ikke viser på prøvene ?? I første omgang er det som regel tilstrekkelig å ta prøvene TSH, fritt T4 og eventuelt anti-TPO. TSH er hormonet som styrer aktiviteten i skjoldbruskkjertelen, T4 (thyroxin) er hormonet kjertelen produserer og anti-TPO er antistoffer som kan ødelegge kjertelen. For å være 100% sikker på at kjertelen er ødelagt må man ta TPO. Jeg vet mange leger ikke gjør dette og setter folk på Thyroxin/Levaxin uten å lette på øyelokket engang. Man får heller ikke svar på alle prøvene man kan ta samme dag. De må som regel sendes til hormon laboratoriet på Haukeland. Jeg hadde beviselig svart på hvitt utslag på alle disse prøvene. NÅ er alle innenfor normalen (så vidt, men de ER innenfor).

Kan Norsk Thyreoideaforening eller legene som sier man må ta tabeletter resten av livet forklare dette ???

Jeg vil bare vite jeg.....og så tror jeg på RS !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat