Vis enkelt innlegg
Gammel 11-09-17, 03:39   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?

Opprinnelig lagt inn av RuneTh, her.

Jeg har funnet et brød som faktisk går an ganske bra. Det er svindyrt, men det heter "Sunnere Fiberbrød" fra Funksjonell Mat.
Det er fullproppa av fiberhusk, men lager man det til flate rundstykker og har på 2-timers steking så går det fint. Tok ikke sjansen på å lage det til et brød, siden søsteren min sa at det ble et fuktig brød, altså ikke noe særlig. Måtte også ha ekstra vann, ellers ble det en knallhard klump pga fiberhusken, og umulig å forme.
Det er jo linfrø i det, men ikke så ekstremt mye. Og jeg tilsetter gjær og revet ost i brødet, begge deler for smakens skyld, men osten er der også for å senke karbohydratinnholdet og øke proteinmengden. Og det er absolutt ikke så verst, det brødet, nei. Nå holder jeg på å steke focaccia av brødmiksen. Det lukter hvertfall godt, men om det blir det, det gjenstår å se.
.

Når du baker og bruker fiberhusk så er det viktig og ikke la det svelle for lenge. Typisk er fem minutter svelling nok. Lar du det svelle lenger så blir det en hard uformelig klump, og tilsetter du mer vann så får du en deig som bruker lenger tid på å bli stekt.
Når jeg lager glutenfritt brød (ikke lavkarbo) til de andre i huset, så bruker jeg ca 2 ss fiberhusk (til 4 brød) blandet ut med gjær i lunkent vann/melk og lar dette svelle 3-4 minutter før jeg tilsetter resten av ingridiensene.
Nå aner jeg ikke hvilken temperatur du har stekt rundstykkene dine på, men to timer steking er iallefall ikke vanlig. Da vil det jo bli knekkebrødtørt....

Ost senker ikke karbohydratmengden, men du får selvsagt litt ekstra proteiner og fett.

Synest du skal holde deg til denne brødmixen om du liker den

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat