Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-09, 17:37   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Nå har jeg forsøkt å sammenholde det Jåbekk skrev i går, og forklaringen din her. Det er en ting som er litt uklart for meg. Han sier at det er en direkte sammenheng mellom hvor mye fett musklene forbrenner og hvor mye fett som er i blodet. Og videre at fettoksidasjonen øker med økende mengde fett i kosten. Den tekniske forklaringene på hvorfor det er slik, er veldig overbevisende.

Du sier at det "viktigste er at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov", og om jeg har skjønt dere begge riktig vil kroppen velge det lett tilgjengelige fettet, heller enn protein, gitt at begge deler er tilgjengelig.

Det jeg da lurer på er:

Hvis kroppens energibehov dekkes gjennom fettinntaket, hvor kommer da vektreduksjonen fra?

- Er det gjennom den økte fettforbrenningen i musklene? M.a.o. at man forbrenner mer fett en kroppens faktiske energibehov?
- Eller er det fordi kroppen velger å benytte kroppsfett fremfor det inntatte fettet, og da i større grad enn vanlig pga det økte fettinnholdet i blodet?

Hvis alternativ 2 er riktig, hvorfor er det da nødvendig å innta hele dagens energibehov som fett? Det burde vel holde å innta differansen mellom det kroppen faktisk klarer å frigjøre fra fettvevet og engergibehovet?

Eller er det slik at konsentrasjon av fett i blodet har en direkte korrelasjon med inntak av fett? Da er det jo naturlig å tro at man burde spise mye MER enn kroppens energibehov, såfremt dette ikke blir lagret som overskuddsfett? Men om man spiser 5000 kalorier fett om dagen, må da noe bli lagret i cellene? Eller er det her alle tar fullstendig feil?

Så nå skjønner jeg veldig godt HVORFOR fett er viktig, men jeg skjønner ikke helt hvordan man finner frem til riktig MENGDE for hver enkelt?

Oppdatering: Jeg glemte å referere til det du sier om at det ikke er foretatt studier som viser om enda høyere fettinntak bidrar til større vektnedgang. Det var i grunnen utgangspunktet mitt. Jeg lurte bare på hvilke prosesser som styrer denne balansen, og om det ut i fra det dere vet i det hele tatt er sannsynlig at fettinntak ut over kroppens energibehov kan bidra til en vektnedgang?


Sist redigert av Chunky : 25-01-09 kl 18:09.
  Svar med sitat