Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-05, 21:46   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er jo det jeg sier jo...... at hun må finne ut hva som funker for henne - har du bare skumlest her eller

Jeg brukte bare så lang tid på å skrive innlegget mitt at det var kommet flere innlegg i mellomtiden.

Jeg stiller ikke spørsmål ved det generelle budskapet i innlegget ditt. Det var bare en del utsagn som jeg reagerte på. Blant annet:

"...plager med oppblåsthet etc pga for mye karber." Det er ingen kjente allergier mot karbohydrater. Karbohydrater i seg selv gir ikke oppblåsthet. Da er det snakk om type matvare og mengder av forskjellige næringsstoffer. (Vann er forresten også dårlig å kombinere med karbohydrater.) Sukker i seg selv er ikke noe kjent allergen.

"Om man spiser et kakestykke i uka er det ikke farlig, men regn ikke med å ta av fort og mye !" Det blir veldig generelt. For enkelte vil et kakestykke i uka (eller to) være nødvendig for å fortsette vektnedgang. (Ikke nødvendigvis et kakestykke da, men hvorfor ikke.. ) Det er veldig avhengig av hvor mye karbohydrater man spiser til vanlig. Chumpsy her er "avhengig" av å gjennomføre en sånn fråtsing innimellom. Da er det kanskje enklere å kutte ned på karbohydratene de andre ukedagene. Det kommer an på disiplin og motivasjon.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg sier heller ikke at man være i ketose for å forbrenne fett, men at kroppen forbrenner det som er lettest tigjelgelig brennstoff først. Det er raske karber/sukker og alkohol stort sett.

Det er riktig. Så lenge det er tilgjengelig. Men det betyr ikke at man nødvendigvis har et dårligere utgangspunkt når man går tilbake til å spise fett igjen. For en med "normal" metabolisme så vil vekttapet stoppe opp i noen timer, men ikke hindre videre vektnedgang noe mer enn noen timer etterpå...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg kunne ønske du kunne lese svaret skikkelig ut fra sprøsmålet som stilles og spørsmålstiller sin situasjon før du protesterer så voldsomt ...

Jeg har fulgt denne diskusjonen og "spørsmålstiller" på et annet forum, så at svaret mitt virker litt rart i forhold til spørsmålet i denne tråden er kanskje av den grunnen. Det var ikke det at jeg ikke leste spørsmålet ditt. Beklager om jeg misoppfattet den røde tråden (eller hva jeg skal kalle det) i svaret ditt. Jeg hang meg bare opp i en del uttalelser. Blir kanskje flisespikkeri, men jeg liker ikke så veldig godt unyanserte negative holdninger til karbohydrater. (...og i alle fall ikke til proteiner og fett. ) Folk får lett ensporete holdninger til karbohydratene. (Slik som "vanlige" har overfor Atkin's) Det er lett å bli fanatisk. Karbohydrater er ikke djevelen. (Selv om jeg tar meg selv i å tenke det innimellom)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat