Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-12, 07:50   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hva slags hormonell forstyrrelse er det som gjør at ikke hjertekapasiteten øker, da?

Hehe, nei ikke sånn ment at ikke hjertekapasiteten ikke øker. Det vil den gjøre med kardio.
Det var mer det at kardio er den mest effektive måten å forbrenne fett på er ikke nødvendigvis slik for personer med hormonelleforstyrrelser som f.eks hypothyreose. Nettopp fordi deres celler ikke evner på samme måte å forbrenne fett på samme måte som de uten sykdommen. Binyrene vil skille ut stresshormoner som i sin tur vil gjøre at kroppen vil lagre på fett fremfor forbenne det av hard kardio. For de med slike lidelser kan derfor kardio ha motsatt effekt på en slankeprosess og de bør vente til stoffskiftet er normalregulert før de iverksetter intervaller. I denne perioden, som for enkelte kan vare hele livet ut så er alternativ trening, kosthold, korrekt medisinering nøkkelen til et vedvarende vekttap.

Men misforstå meg rett, all fysisk aktivitet, særlig for de med hypothyreose er avgjørende for sykdomsbildet deres, men inntil kroppen er "klar" for trening så kan det faktisk få motsatt effekt. Altså vektøkning....tro det eller ei. Trodde ikke jeg skulle si det, men har fått en laaaaang innføring i dette nå av kona som har hypothyreose og har ervervet seg mye kunnskap om temaet gjennom sin sylkdom og sin jobb som helsesøster.

Jeg hadde og har vel fremdeles en oppfatning av at så lenge man bedriver kardio/styrketrening etter gode treningsprinsipper så er det umulig å ikke gå ned i vekt, men ikke for alle

Vi er enige Bitorres, men treningskunnskapen og mye av forskningen omhandler jo funksjonsfriske mennesker og andre "regler" for hva som er mest effektivt vil gjelde for særlig de med hormonelle forstyrrelser. Er skrevet mye om dette på eksvis sonjas stoffskifteforum hvor majoriteten opplever akkurat det jeg nå har skrevet.

  Svar med sitat