Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-07, 20:50   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Stinasol, du skriver nesten små dikt du ...

Her er en annen tråd om dette, som jeg ikke hadde sett før - her står det at det gjelder ris og pasta også. Supert for meg, for jeg pleier å koke brun ris og kjøle ned og lage stekt ris ...

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=potet+GI



Sitat MHM fra en annen tråd:

Sitat:

I kokte poteter som blir kalde, omdannes stivelsen til noe som kalles resistent stivelse. Ordet resistent henspeiler på at tarmen ikke klarer å bryte ned stivelsen, og ergo kan den ikke tas opp i blodbanen. Kroppen er avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose i tarmen, og vanligvis er dette kjempelett med stivelse, som er lange kjeder med glukosemolekyler. Det er bare glukose som kan tas opp i blodet, ikke hel stivelse eller fiber. Og hvis ikke stivelsen kan brytes ned (=resistent), så betyr det at glykemisk indeks blir lavere. Denne positive effekten blir ikke borte selv om man varmer potetene opp igjen heller faktisk.

Potetsalat med olje/eddik-dressing er fint tilbehør til spekemat. Lefser og lomper er heller ikke så ille som man skulle tro. Særlig ikke om det er "skikkelige" lefser bakt med litt grovt byggmel og mye poteter. Håper noen tester GI på lefser snart! Problemet er at det koster 20-30 000 å teste én matvare....

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat