Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-09, 16:33   #45
Flyt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 5
Flyt er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei

Har med interesse lest gjennom spørsmål og svar rundt dette temaet, og har lyst til å tilføye et par ting i forhold til hvordan jeg har forstått det.

Vedr. sukker med mindre kalorier kontra fett med mer... Sukker forstyrrer bloduskkerbalansen - dvs. blodsukkeret går raskt og høyt opp og øker dermed insulinproduksjonen som igjen fører til at kroppen reagerer med bl.a. å gjøre blodsukkeret om til fett. Mao. jo mer karbo som spises, desto mer fett blir produsert... og sukker er jo 100% karbo.... Fett i seg selv -dvs. det vi spiser - påvirker ikke blodsukkeret, men brukes direkte som bl.a. energi og smøring. En annen sak er at sukkerets påvirkning av blodsukkeret/økt insulinbehov også medfører krøll for andre hormoner - bl.a. senker det veksthormonet..., som er det mest kraftfulle fettforbrennende hormonet du har vedrørende muskeloppbyggingen/repareringen.

Ser også at dere snakker om mer energi/varmere ved ketose-kosthold. I tillegg til at kostholdet medfører mer balansert blodsukker og dermed bedre energi som igjen gir mer varme i kroppen (blir automatisk litt mer aktiv når en har mer energi vil jeg tro...), så har det slått meg at det også kan skyldes mindre inntak av glutenholdig mat (dvs. melvarer - bl.a brød). En bivirkning gluten kan ha er bl.a. at en lettere fryser og ofte føler seg trøtt - litt sånn i tåka og bomull i hodet følelse... Litt på siden av lavkarbo dette, men mye interessant å finne om det temaet inne på www.utenglutenogmelk.info

vennlig hilsen
Flyt

Flyt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost/blodsukkerbalansert Svar med sitat