Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-07, 15:29   #50
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg har vært usynlig her en stund. Men jeg har lurket rundt og lest innlegg. Vekta begynner å gå ned igjen etter en dramatisk vektoppgang i desember. På to uker la jeg på meg 12 kg og 15cm rundt livet. Jeg begynte på den tiden med en ny medisin mot insulinresistens som heter Avandia. Glyburide dosen ble dobla og jeg var allerede på maks dose av Metformin.

Hva skjedde? Alt gikk motsatt vei. Blodsukker og blodtrykk har gått opp og opp. Blodsukkeret var veldig ustabilt noe som resulterte i store svingninger og med svingningene fulgte sult og cravings (noen som vet om et norsk ord for dette?). Selvsagt var det jul midt i det hele og jeg ga egentlig helt blaffen siste del av desember. Men dette var etter at alt var ute av lage fra før.

Legen min var like fortvila som jeg fordi det var tydelig at det var insulinpåvirkningen på kroppen som hadde forårsaket vektøkningen. Avandia har vektøkning som bivirkning men det går mest på vannvekt. Glyburide stimulerer bukspyttkjertelen til å produsere mer insulin. Insulin påvirker ikke bare blodsukkeret men påvirker fettlagringen. Det mystiske var at det var kun over magen av cm økte ikke på resten av kroppen.

Jeg luftet igjen muligheten for en lavkarbo/ketolyse diett. Hun har vært anti hele tiden og har vist til mine begynnende nyreskader, men slik ting utviklet seg ville nyrene bare bli mer skadet.

Hun gjorde litt reseach og jeg gjorde på min side. Hun fant ut til sin overraskelse av type 1 diabetikere før insulin ble oppdaget gikk på ekstem lavkarbo diett som besto av kjøtt, egg, fisk, fett og litt grønnsaker. Mye likt nåtidens lavkarbo.

Hun ga meg grønt lys på å prøve dette igen. Jeg prøvde to dager for noen måneder siden med bra effekt. Jeg er nå på dag 3 og ligger på 15 - 20 karber om dagen. Underlig nok ligger blodsukkeret fremdeles høyt (fastende rundt 10), men blodtrykket falt fra en dag til en annen fra veldig høyt til normalt.

I går var jeg hos tannlegen og etterpå gikk jeg å handla. Jeg følte meg dekadent og syndig . Nå gikk jeg jo i helt motsatt retning. Jeg kjøpte fullfett fløte, rømme, bokser med "Flakes of Chicken", mer egg, majones og ketchup. Jeg fant sukkerfri ketchup og ekte majones laget med hele egg. I flere år har jeg brukt lettmajones og hadde helt glemt smaken av ekte majones. Det var så godt.

Kalorimessig ligger jeg høyt, omkring 2000 - 2500 . Jeg ignorerer det fullstendig. Nå er det karbene som teller og telles.

Fysisk føler jeg meg energiløs, litt hodepine, små kvalm, plaget med diare og har noe karbe cravings. Heldigvis vet jeg at dette er kun de aller første dagene (maks et par uker) inntil ketosen kommer i full gang. Vekta har gått flott ned, men dette er jo forløpig rent vann.

Det blir spennende å se hvordan det går fremover. Avtalen med legen er å fortsette minst to uker og så ha en evaluering. Jeg må etterhvert kutte ut diabetes medisinene mine også, men hun var ikke villig ennå til å kutte de ut.

Jeg har ikke valgt den gunstigste tiden for å sette i gang. Vi er midt i siste fase av husbyggingen og flytting vil skje i nær fremtid. Men legen og jeg fant ut av vi like godt kunne starte en forsøksperiode.

Jeg skal til Thunder Bay på søndag og ha laserbehandling på tirsdag. Det blir en liten utfordring. Men jeg vet hva jeg skal se og gå etter. En restaurant serverer frokost hele døgnet. Frokost som består av stekt egg, bacon, stekt skinke, stekte poteter og rista brød. Det er kun å kutte ut potetene og brødet og vips du har et lavkarbo måltid.

Jeg skal med uregelmessige mellomrom oppdatere dagboken her.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat