Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-15, 13:29   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Slowcooker /crock-pot

Jeg har, ca 5 liter. Kjempefornøyd, bruker den masse. Både til gryter, supper, og kjøtt blir utrolig mørt
For eksempel; svinknoker legges i på morran, og er ferdige når jeg kommer hjem fra jobb. Skikkelig mørt pulled pork

Denne oppskrift er mer som en søndagsmiddag og krever litt mer ettersyn, men anbefales:

Braisert okserygg



Oppskrift for seks personer: bruk slowcookerern
1.5 kilo høyrygg
2-3 løker ca 400 gram
300 gram rot selleri
2 st rød paprika
3 st gulrot
6 fedd hvitløk
50 gram tomatpuré
1 boks grovhakka tomater
3 dl amarone 2 dl hvis du er gjerrig (rødvin)eller annen kraftig rødvin
25 gram frisk pepperrot ca.
Frisk timian
ca 1 tsk pepper og 2 tsk salt

1. Skjær kjøttet i store biter på over 100 gram stykk
2. Hakk alle grønnsaker i sukkerbit-store biter
3. Brun kjøttet i stekepanne og putt det i slowcookeren
4. Brun så alle grønnsakene, tilsett rødvin og kok 1 minutt, senk varmen og tilsett tomatpuré og grovhakka tomater og kok i minimum 10 minutter
5 Riv pepperroten og tilsett litt salt og pepper og halvparten av timianen gjerne med stilk , så has det over i slowcookeren
6. Sett slowcookeren på svakest varme om du har tid at vente i ca 6 timer, eller på høyest varmeom du kun vil vente i tre timer. Kjøttet er ferdig når det er mørt.
7. Ta opp timiankvistene som har kokt med og tilsett frisk hakket timian.
8. Ta opp kjøttet og kjør resten av ingrediensene med en stavmikser til en saus/ puré

Tilbehør: Lag sellerirotpuré,tilsett 1 tsk. creme fraiche og 1 tsk. smør per hundre gram puré, krydre med fersk pepperrot, salt og pepper.

Servering: Hel sausen på tallerken, legg sellerirotpuré mitt på tallerken og plasser kjøttet ovenpå

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat