Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-13, 21:35   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Lavkarbo calzone (bilder)

Calzone betyr egentlig direkte oversatt fra italiensk "bukse". På norsk blir Calzone også kalt innbakt Pizza.
Fyllet kan varieres i det uendelige etter hva du liker, og har for hånden. Kylling, skinke og pepperoni er kjempegodt å ha inni, sammen med litt tomatsaus og ost. Rester av taco middagen passer også supert...

Disse er kjempegreie å fryse, og perfekte å ha på lur når du har lyst på en liten godbit.
Supre som lunsj og skolemat

Oppskrift Calzone deig
4 - 6 stykker

2 egg
1/2 kopp vann
2 ss olivenolje
70 g kokosmel
1 ss fiberhusk
1/2 ts bakepulver
1 ts natron
en klype salt
evt. 1 ss tørket oregano eller basilikum

Bland sammen egg, vann og olje.
Tilsett de tørre ingrediensene, og bland sammen til en smidig deig.
La deigen hvile ca 20 minutter på benken.
Del deigen i 4 - 6 emner.
Kjevle ut deigen mellom to ark bakepapir til en pen sirkel (jeg delte deigen i 5 emner, og mine ble da ca 20 cm i diameter).
Ha ønsket fyll på den ene halvdelen, og brett over den andre halvdelen. Ikke ha på for mye fyll! Heller for lite enn for mye...
(Et triks er å bruke bakepapiret, og løfte over den andre halvdelen.)
Klem skjøten sammen med en gaffel, eller bare bruk hendene.

Stek Calzonene på 180 grader i ca 35 - 45 minutter, til overflaten er sprø og gylden.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Calzone3.jpg (585,4 KB, 196 visninger)
__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat