Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-09, 18:30   #5
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Ja, dette er veldig interessant! Det var da jeg skjønte denne sammenhengen at jeg endelige kunne frigjøre meg fra byrden om at jeg egentlig bare var lat og måtte ta meg sammen for å gå ned i vekt. Jeg må skrive enkelt så jeg forstår meg selv

Som sagt tidligere, kan fettvevet hovedsakelig lagre eller frigjøre energi på en gang. Og insulinet er største påvirker av dette.

Hvis vi hopper dit at du nå har rettet opp i metabolismen din (kuttet karbo) og fått igang fettfrigjøringen (eller fettforbrenningen eller fettmetabolismen, alt etter som hvilket ord man liker) så begynner det å bli fart på sakene.

Når fettvevet frigjør energi sørger kroppen for at energien blir brukt gjennom å gi sterke signaler om å være aktiv, senke sultfølelsen eller sette opp kroppstemperaturen. Du kan tvinge deg til å være passiv i denne situasjonen, da vil energien bare lagres igjen.

Kroppens energibehov dekkes ikke bare fra kosten, men også fra sine egne fettlagere - kroppen trenger energi raskere enn det fettvevet klarer å gi fra seg. Kroppen sørger da for å øke sultfølelsen for å få i seg akkurat den mengden energi den trenger. På den måten vil kroppen hele tiden forbrenne sitt eget fett, og den ekstra energien kroppen trenger sørger den for å få i seg gjennom mat. Det er derfor man på et ketogent kosthold som regel ender opp med et lavere kaloriinntak enn tidligere - nettopp fordi kroppen bruker sitt eget fett også.

Hvis man i teorien inntar mer energi enn det kroppen forbruker, vil energien lagres som fett. Men så lenge man har en god fettfrigjøring vet vi faktisk ikke om det er mulig å spise for mye. Det kan virke som kroppen responderer ved å øke forbruket proporsjonalt med inntaket. Det står vel noe sånt i "trodde du at du ble tynnere av å trene?".

Så lenge vi har en normal metabolisme styrer kroppen alt selv! Men når den kommer ut av balanse f.eks. gjennom et høyt karboinntak blir dette systemet forstyrret og vi legger på oss.

Et eksempel: Sett en overvektig person på faste. Etterhver vil ketose setten inn, og fettfrigjøringen øker. Likevel vil personen føle seg slapp fordi fettfrigjøringen alene ikke er nok til å dekke energibehovet.

Jeg har sikkert gjenntatt meg selv noen ganger, men syns det er litt vanskelig å forklare

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat