Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-04, 13:22   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Atkins & Armour

Jeg tenkte å starte en ny tråd om hvordan jeg bruker Armour som stoffskiftemedisin. Det er allerede en lang tråd om lavt stoffskifte her, som jeg har vært inne og skrevet en del på.

Det er en god del av oss med stoffskifteproblemer som også har problemer med vekten. Det er kanskje det minste problemet, sett i forhold til noe av det andre. Både her og på det forumet for de med stoffskifteproblemer (http://www.toreolsen.com Sonjas stoffskifteforum) så er det mange pasienter som sliter med å finne riktig dose, og en behandling som føles riktig for de. Som MHM skriver i tråden om lavt stoffskifte, så virker redusering av karbohydratene veldig positivt for mange. Når mange opplever dette, så skulle man jo tro at legene bør være forpliktet til å gi kostholdsråd også til sine pasienter? Ja, hadde det vært så vel!

Vi som er såpass oppegående at vi har funnet veien til dette forumet har kommet et godt stykke på vei i forhold til de som går og sliter for seg selv.Det som er mest ille med lavt stoffskifte, er at så utrolig mange av symptomene kan puttes i andre "sekker". Depresjon er vel en vanlig sekk. Jeg har selv blitt satt på lykkepiller 2 ganger i løpet av 4 år. Heldigvis har jeg stolt nok på meg selv til å kutte ut de etter noen mnd, da de ikke hadde noen ønsket effekt. Og overvekt som ikke forsvinner, selv om man spiser anbefalt mat. Lavt stoffskifte samler vann i kroppen, som bare vil utgjøre noen kilo. Men det forsinker og kroppens evne til å gå ned i vekt. Kombiner dette med at veldig mange blir ekstremt trette og ikke klarer å trene, samt at de begynner¨å spise lettvint mat for så å sovne på sofaen. Så har du en ond sirkel. For å ta meg selv igjen som et eksempel, jeg har klaget til legen over å ikke gå ned i vekt, og har fått Xenical. Det hadde jeg ikke nytte av, rett og slett fordi jeg ikke spiste fet mat. Vet ikke om det skyldes fordommer, men når en kvinne på nesten 100 kg sitter hos legen og påstår at hun ikke går ned i vekt, så tror jeg legen tenker sitt. Og det er vel at "hun spiser nok mer enn hun innrømmer".

Dr. Atkins anbefaler naturlig thyroksinprodukter fremfor de syntetiske. Jeg kommer bare til å snakke om Armour, men det finnes mange flere varianter i USA. Grunnen til at jeg havnet på Armour, er at det er lettere for en norsk lege å finne informasjon der da de har gode hjemmesider.
www.armourthyroid.com
www.forestpharm.com
Så har man en lege som kan overtales til å skrive ut noe annet enn Levaxin, så er det lettere med dette produktet enn mange andre. Her er noe jeg har sakset fra Atkins Nutrionals:

A major reason for hypothyroidism is simply the body's own attempts to preserve the status quo while on a weight-loss program. Dr. Atkins uses a therapeutic trial to treat thyroid problems. He starts patients with a very low dose of a prescription thyroid hormone replacement and builds up gradually and very carefully. In most cases, when the right dose is reached, patients start to feel dramatically better, with a much better overall sense of well-being and increased energy and vitality. Best of all, they start to lose weight. The solution is to take thyroid hormone?both T3 and T4, preferably?in a natural form (rather than the synthetic type). He prescribes the synthetic kind of thyroid hormone only in cases of an autoimmune disease, when your own immune system might destroy the natural kind.

Så jeg begynte på Armour samtidig som jeg la om til Atkins, den 9/9- 2004. Utrolig at det er så kort tid siden, og at jeg føler meg så mye bedre! Ulempen er jo at folk kan påpeke at jeg ikke vet hva jeg har blitt bra av, Atkins eller Armour. Jeg velger å tro at de drar i samme retning, og at denne kombinasjonen har gjort meg mer godt enn å prøve en ting.

Jeg har fått gode råd fra en annen Armourbruker, og det viktigste der var å begynne med en minidose Armour, og trappe opp gradvis. Kroppen min var innstilt på en stor dose Levaxin. Min verdi av fritt T4 lå opp mot øvre grense av referanseområdet, uten at jeg følte symptomene på lavt stoffskifte ble bedre. Her er hva jeg har sakset fra et innlegg av n'finn på http://www.toreolsen.com. Han forklarer dette så bra!
Thyroxin produseres av skjoldkjertelen og har da fire jodatomer bundet til seg. Denne kalles T4 og binder seg med en gang til TBG (Thyroxin Bindende Globulin, som er et protein) TBG fungerer som kroppens lager av T4. Lageret er meget stort og thyroxinet er bundet til dette lager i 2-3 uker. Da frigis litt T4, som da heter "fritt T4". Det er bare 0,03 promille fT4 i forhold til T4, og det er kun fra denne lille delen stoffskiftehormonene rekrutteres.
fT4 mister så et av jodatomene, og heter nå T3 som nå binder seg til et protein og danner et lager. Fra dette lager frigis 0,3 promille fritt T3 etter få dager. Nå først har hormonet evne til å trenge inn i cellene - hvis de da passerer reseptorene. Kroppen har også en mulighet til å regulere T3 ved å "rokere" jodatomene slik at de ikke passer i reseptoren. Disse heter Rev.T3.
Prosessen går videre - hormonet mister ett og ett jodatom til det ikke har flere igjen. Denne prosessen kalles dejodinasen eller konverteringen - for man får jo et helt nytt hormon hver gang det mister et jodatom - et nytt hormon med helt nye egenskaper og oppgaver.
Og overskudd eller mangel skaper selvfølgelig nye symtomer i div. deler av kroppen vår.
Alle disse hormoner er Thyroxiner !


Med et naturlig preparat, får kroppen plutselig alle disse hormonene servert rett i blodet. Ikke bare T4 og T3, men T2, T1, og T0. Da kan reseprorene for opptak være så innstilt på T4, og ha slitt med bare det i så lang tid, at de må vekkes forsiktig.
Jeg begynte med 15 mg, delt i 2, altså at jeg tok 7,5 mg om morgenen og 7,5 mg om ettermiddagen. Økte så med 7.5 mg etter 3 dager. Fortsatte slik, prøvde å vente med økning til jeg følte meg litt sliten og undermedisinert. Så la jeg på 7,5 mg til.
Og slik gikk ukene.
Etter 3 uker skulle kroppens lager av T4 fra Levaxinen være oppbrukt eller kraftig redusert. Da begynte jeg å øke dosen med 15 mg pr dag. Jeg begynte også å dele dosen i 3, for å få mest mulig jevn tilførsel til kroppen.
Nå tar jeg 75 mg daglig, fordelt på 45 mg om morgenen, 15 mg midt på dagen, 15 mg sent på ettermiddagen.
Så langt føler jeg meg helt fin. Har ingen symptomer på høyt stoffskifte, ingen svettetokter, hjertebank eller høy puls. Det er symptomer som kommer straks man begynner å overdosere.

Mentalt så føler jeg meg mer fokusert for hver dag. Jeg tåler mer motgang før jeg blir trist og deprimert. Jeg har jo en veldig vanskelig situasjon på jobben, med fare for å bli omplassert eller tilbudt deltid. Kombinert med en arbeidsledig mann som mister dagpengene innen et halvår, så er vi veldig avhengig av min inntekt. Jeg tror dette ville ha virket mye sterkere på meg for 2 mnd siden.
Fysisk så føler jeg at jeg tåler mer enn før, og at jeg klarer å øke belastningen når jeg sykler. Jeg har syklet til jobben hvert år i årevis. Men jeg har bare klart å bruke førstegiret de siste 3-4 årene. Har brukt førstegiret på flatmark, og bare trillet i nedoverbakker. Nå har jeg skremt giret opp i 6 og tråkker i nedoverbakkene. Og bruker andregiret på flatene. Ingen stor framgang, men det er stort for meg! Dette har ikke skjedd før, jeg har ikke maktet å øke belastningen. Skjer dette i hjernen eller i musklene? Det er ihvertfall noe som skjer, og det er positivt! Jeg blir også ikke så kveldstrøtt. Det jeg har nå, tilskriver jeg naturlig trøtthet etter å ha stått og løftet og brukt kroppen. Og at jeg sitter oppe til elleve, halv tolv isteden for å sovne på sofaen etter dagsrevyen. Ja, jeg sovner på sofaen enkelte kvelder fortsatt, men det er bare et par kvelder i uka.

Planen framover er å fortsette med denne dosen til jeg kanskje føler behov for økning. Det er ikke uvanlig å ende på 90-120 mg totalt. Jeg skal bestille time til legen og fortelle om hvor bra jeg har det. Da blir det vel tatt nye blodprøver. Jeg er ikke så interessert i hva de sier, for de kan bli ganske forskjellige fra prøvene jeg tok på Levaxin. Bl. a kan fT4 bli mye lavere, selv om jeg har det bedre. Får forberede legen på det. Jeg trenger også en ny resept. Det blir billigere for meg å kjøpe 60 mg tabletter og dele de. Det koster det samme som å kjøpe 15 eller 30 mg. Regner med at jeg deler dosen i 3 en god stund til. Håper jeg kan ta bare 2 doser etterhvert, det er litt arbeidsomt å huske 3 doser om dagen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat