Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-04, 23:21   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Phu! Nå må jeg puste dypt og ta sats, for om denne saken mener jeg så mye at jeg ikke vet hvilke ord som skal ut først. Jeg får ta det påstand for påstand nedover.

Sears skriver: "Prosessen med å omdanne fett til energi blir kortsluttet av karbohydratfattig, ketogen kost. Følgen er at cellene produserer unormale biokjemiske stoffer, som kalles ketonlegemer."

* Dette er rart av en biokjemiker å skrive. I fravær av karbohydrater brytes nemlig fett ned til ketonlegemer (eks. aceton). Det er ikke snakk om at fettforbrenningen blir kortsluttet av ketosen - tvert i mot! Dette er heller ikke unormalt. I steinalderen måtte alle være i ketose i lange perioder, det er ikke snakk om i korte nødstilfeller.

Sears: Kroppen trenger ikke disse ketonlegemene. Den jobber som besatt for å bli kvitt dem ved å skille ut mer urin.

* Nei, det er helt riktig at kroppen ikke trenger ketonlegemene, men den fungerer veldig bra på dem. Selv hjernen kan godta ketoner som brensel framfor glukose (selv om man alltid har en viss konsentrasjon av glukose i blodet under ketose - vi har jo ikke et blodsukker på 0,0 mmol/l). At man har økt vannlating i starten skyldes at man mister karbohydratlagrene sine (glykogen), som drar med seg 3 x sin egen vekt i vann. Hvis man mister 300 gram karbohydrater, så fører det til et væsketap på ca. en kilo.

Sears: I begynnelsen fører dette til vekttap, men det aller meste av det som forsvinnner er vann. Den proteinrike kosten har egentlig ikke påvirket hoveddelen av det overflødige kroppsfettet.

* Her vil jeg protestere på det kraftigste. Jeg leser både mye vitenskapelige artikler om dette emnet, og jeg er i besittelse av en såkalt bioimpedansevekt som viser hvor mye vann, muskler og fett som er i kroppen. Jeg har hatt mange personer i ketose på den vekta, og vanntapet er fra 0-2 kg. Det største vekttapet jeg har sett i ketose er 10 kg på 4 uker, hvorav 10 kg fett!!!!

Sears: Hvis vi får i oss for mye proteiner fra ett måltid, vil også insulinkonsentrasjonen begynne å øke fordi kroppen ikke vil at en masse overflødige aminosyrer skal flyte rundt i blodet.

* Dette er tull. Jeg vil like å se at noen får i seg sååå mye proteiner. Det er riktig at kroppen bare klarer å nyttiggjøre seg ca. 30 gram protein per måltid, men det er ganske mye mat! For mye protein vil gradvis omdannes til blodglukose i leveren, og kan i teorien ødelegge en ketose. Men hvem har opplevd det? Hvis ikke ketosen er ødelagt, så vil ikke insulinet øke pga økt blodsukker. Det er rett og slett to motsetninger; økt insulin og ketose.

Sears: 'kroppen sier jeg får gå i gang med å bryte ned muskelmasse, og så gjør jeg mye av proteinet i den muskelmassen om til karbohydrater.'

* Jeg henviser igjen til den vekta - musklene blir ikke borte! Dessuten sier Sears her i mot seg selv, for plutselig ville kroppen bryte ned proteiner til karbohydrater, hvorfor var det da så ille med disse proteinene i maten nettopp...?

Sears: Du forstår hvorfor over 95 prosent av dem som har gått ned i vekt ved hjelp av proteinrike, ketogene dietter, har lagt på seg like mye og vel så det siden.

* Og dette gjelder ikke kalorireduserte dietter? Det er ikke noe spesielt med en ketose hvis man ikke følger det opp. Poenget er at det er en livsstilsomlegging, der man "booster" en vektreduksjon og reduserer karbohydratavhengighet ved å være i ketose en periode først.

* Det med stresshormoner i ketose har jeg ikke lest noe om, så der skal jeg ikke uttale meg skråsikkert. Men det er nå slik at folk faktisk går ned i vekt i ketose da....

* Angående arakidonsyre i kjøtt og eggeplommer, så er det noen nye studier som bekrefter det jeg har ment lenge. Det er ikke mengden arakidonsyre i mat som er avgjørende for mengde arakidonsyre i kroppen. På samme måte som kolesterol i mat ikke spiller noen rolle for kolesterolmengde i kroppen. Det som øker dannelsen av de ugunstige eikosanoidene er insulin og for mye omega-6 fettsyrer. Og angående insulin, så er det ikke noe som er så effektivt til å få det ned som ketose....

* Det er ikke vist at mettet fett øker insulinmengden i blodet. Hvis legen din også påstår det, så er jeg veldig interessert i å se dokumentasjon, for jeg har lett!

* Også Lindberg sier at vi må være forsiktige med fruktose. Det er et hvitt sukker uten næring, men med 100% karbohydrat. Han anbefaler ca. 2 ts (=12 gram) per dag hvis vi må ha søtsmak i det hele tatt. Han sier at Splenda er bedre. Han sier at du gjerne må bruke Stevia. Han sier også at du kan bruke sukkeralkoholer eller kunstige søtstoff i små menger hvis du tåler det. Folk må få velge det de tror på, men det er nå en gang slik at fruktose gir en mye mindre blodsukkerstigning enn sukker (GI henholdsvis på 20 og 70). Og det er nå en gang slik at 50% av sukker er fruktose.... Og det er nå en gang slik at man kan bake med det og at det er tilgjengelig i butikkene.

NÅ har jeg skrevet langt nå. Og som du også skriver; det er ikke noe angrep på DEG Scilla!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat