Vis enkelt innlegg
Gammel 17-11-12, 18:07   #23
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Nå trenger jeg hjelp og gode råd her... ang 9-åring med mageproblemer...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hmm...en god tanke det der med tarmbakteriene helt utav balanse. Jeg ble MYE bedre av villgjæret surkål. Det virket mye mer enn dyre probiotika for min del.

På det verste hadde jeg diarre 8-12 ganger daglig og fullstendig ødelagt næringsopptak etter langvarig bruk av ibuprofen... samt et par runder med antibiotika og et stoffskifte som heller ikke bidrar til bra tarmfunksjonalitet/næringsopptak. Jeg måtte igjennom en periode med hjemmelaget buljong (ekte gelatin fra f. eks oksehalesuppe har mye av en aminosyre, glutamin, som tarmslimhinnen i stor vel består av) og deretter gjenoppbygge bakteriebalansen. Jeg er nå 90% bedre og "går" vanligvis 1-2 ganger i døgnet. Magen er fremdeles ujevn, men nå for det meste "bra".

Hvis gutten her skal spise surkål, må den komme inn intravenøst...
Det er mange ting som gjør det vanskeligere iom at han er 9 år:

Han vil ikke gå på diett fordi han savner alle de tingene han pleide å spise, nesten alt er det jo melk i... Ikke bare sjokolade og ost, men han kan ikke spise pizza, pølser, kaker i bursdager, han kan ikke spise middager med saus (bortsett fra brun saus da) og nesten alle halv- og helfabrikata inneholder melk.
Det er ufattelig KJEDELIG å spise mat helt uten melk
I allefall når han er fryktelig kresen i tillegg. Han klarer ikke spise kjøtt eller fisk uten saus, da brekker han seg faktisk. Så nå har vi et veldig snevert utvalg av mat å velge i her, selv om vi prøver ut nye ting hele tiden. Stort sett består maten hans nå av brød med syltetøy eller evnt mager servelat, litt frukt og grønnsaker. De dagen har er dårlig har han fått salt potetløv, salt kjeks, mariekjeks og cola istedenfor det meste annet. Kort sagt så spiser han veeeeldig mye KH nå, også vi som endelig hadde fått ham over på en litt mer balansert diett med mer proteiner og fett og mindre brød.

Han begynner å bli veldig negativ til dette, selv om han ikke har sabotert eller sneket med vilje, så merker jeg at dette blir mer og mer en ond sirkel.

I tillegg er dette verdens verste timing da jeg har fulle OBLIGATORISKE dager på Uni nå like før eksamen og kan egentlig ikke ta meg fri.

Nei vi har ikke mer penger enn vi må ha og bare dette å gå på melkefri diett er en belastning for budsjettet. Og jeg synes det er forferdelig dårlig gjort av dere som maser om det. Greit å nevne det som et alternativ, men ikke sånn som dette:

Sitat:

Kjøp time på volvat. Dette angår guttungen din, så det bør du ta deg råd til. Hvorfor i alle dager utsette guttungen for dette ved å følge det offentlige?

Det høres ut som en direkte hentydning at du synes jeg er en elendig mor som ikke allerede har flydd dørene ned på en eller annen privatklinikk. Beklager, men det er jeg faktisk ikke!!!

Jeg kommer uansett til å ta kontakt med fastlegen i morgen så vi i det minste ikke taper mer tid der om vi MÅ gjennom den vegen. Uansett kan ikke fastlegen hjelpe oss før tidligst på mandag.

Siden dietten ikke funker så har jeg jo ikke noen tro på at han har laktoseintoleranse, iallefall ikke alene. Problemet er jo at om vi kutter dietten nå, uten at det har blitt tatt nye prøver osv, så må vi vel igjennom hele greia med melkefri diett enda en gang?

Jeg vet jo ikke hvordan gangen i denne utredningen skal være, så jeg vet ikke hva som er lurt å gjøre nå.

Kitt: Ang hva jeg mener med Diaré... Det varierer veldig. Det kan være bløtt, eller rennende, men ikke fast. De kommer for fort til at han rekker å gå på do når han er på skolen. Det blir alltid bremsespor i trusa og jeg har kastet sikkert 20 truser de siste ukene, som jeg ikke orket å tenke på å putte i vaskemaskinen... Det er sjelden veldig mye om gangen da. Det er nå iallefall noe.
Han ble merkbart verre etter oljeklysteret i sommer, og enda verre etter denne melkefrie dietten startet. Han er hjemme fra skolen 1-2 dager pr uke og har i tillegg mange uhell utenom.
Nattinkontinensen er kun på natten, Det har han ingen kontroll på og det er ganske mye, men han har full kontroll på blæra om dagen.

Grunnen til at legen tok opp tarmproblemene når vi var inne til kontroll for blæra, var at han trodde en forstoppelse var årsaken til inkontinensproblemene. Han tok UL gav beskjed om klysteret og ba oss kjøpe noe som heter Movicol. Det er et pulver han skulle bruke hele sommeren. Det måtte vi bare kutte ut, for da fikk han sprutdiaré selv om han bare bruke 1/2 pose. (Han skulle egentlig bruke 2 hele poser 2 ganger for dagen).

Jeg vet at kosthold, mage-tarm, urinvegs- og konsentrasjonsproblemer henger sammen. Han har alle 4 og vi trenger sårt hjelp!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat