Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-04, 18:00   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marianne


Jeg lurer nå på om jeg skal prøve å kombinere Atkins og Blodtypedietten.
Hvis jeg kombinerer disse to diettene, kan jeg spise:

Kalkun, kylling, egg, fisk og kanskje cottage cheese (hvis jeg er ikke-utskiller). Hvor kan man forresten få testet om man er A utskiller eller ikke-utskiller? Anyone?
Jeg kan spise grønnsaker, en god del forskjellig.
Ja, da stiller vi jo i nesten samme båt vi da.... Bare at jeg ikke kan spise cottage chese eller kylling..


Jeg synes også det er veldig interessant at det ser ut til at mange Atkinsere er blodtype O. Det stemmer jo overrens med hva BTD sier om Type O's forhold til kjøtt:
Det synes jeg også


"Mens kjøtt brukes som energikilde for Type O, absorberes det dårlig av Type A som har mer glede av grønnsakprotiener. Soyaproteiner bør stå for storparten av "kjøttet" i Type A-kostholdet. Sjomat og tofu kan erstatte kjøtt. Kjøtt fordøyes dårlig, og øker mengden av fordøyelsesgifter i Type A-systemet. Det lagres ikke som muskelbyggende protein, men som fett. Litt mager, økologisk kylling kan aksepteres, men bør brukes som i den asiatiske matlagingen - nærmest som et tilbehør, og ikke som en hovedrett" og da må en jo tilsette flere proteinkilder i måltidet...

I følge den nyeste BTD-boka, Blodtypediettens Filosofi, står det om forskjellene på undergruppene av de ulike blodtypene. Type A kan være både utskiller og ikke-utskiller av antistoffer (var det vel? har ikke boka her), og ikke-utskillere kan også spise cottage cheese m.m. Dette er gjelder også de andre blodtypene - det ER forskjeller også på de ulike blodtypene.

"Type B klarer seg godt med mange forskjellige kjøttslag. På grunn av forhistorien til Type B er det interessant at disse menneskene tilpasser seg lettere et kosthold med både mye og lite protein. Det ser også ut til å være en direkte forbindelse mellom stress, immunologiske forstyrrelser og proteinkildene Type B bruker. De klarer seg best med andre former for rødt kjøtt - lam, sau, viltkjøtt og kanin - oi motsetning til det mer alminnelige stofekjøttet"

"Type AB har et spesielt forholdt il kjøtt fordi denne blodtypen inneholder elementer av både Type og Type B. Som Type A bør Type B dekke proteinbehovet med sjømat og tofu. Og i likhet med Type B kan systemet deres også tolerere alternativt rødt kjøtt som lam, sau, vilt og kanin. Kjøtt bør spises i små porsjoner slik at det blir lettere fordøyelig ettersom Type B ikke produserer nok magesyure til at store mengder dyreproteiner kan utnyttes effektivt og fordøyes"

Og dette gjaldt bare kjøtt, på samme måte står det om oljer og fettstoff, melk- og melkeprodukter, fisk, nøtter og frø, grønnsaker osv.
Blant annet står det at Type A trenger svært lite fett i kostholdet for å fungere bra.
Altså jeg trenger lite protein og fett, hva skal jeg da ha mye av? Lavglykemiske grønnsaker? Akkurat det synes jeg høres litt rart ut, for feks. iflg. Lindberg, så skal en regne ut proteinbehvo etter hvor mye en veier, og jeg går utrfra de ikke bare har forsket på blodtype O.... Jeg har tro på at Blodtypedietten kan være retningsgivende, men om en ikke har spesielle problemer så ser jeg ikke poenget med å følge den slavisk i allefall (spesielt på grunnlag av at dietten har blitt kritisert for metodefeil... )

Ang tofu, så er ikke det så heldig å spise for masse av det heller siden det er laget av soya som er rik på omega6 og Omega 6 trenger de fleste kun i små mengder, og store mengder kan gi endel plager som feks inflammasjoner og muskelsmerter.

Dette var mine umiddelbare tanker når jeg leste inlegget ditt.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat