Vis enkelt innlegg
Gammel 03-01-06, 21:23   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forskjellen på ketolyse og atkins

Likhetene er så mange at det er bedre å fokusere på forskjellene. Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene ! Men på begge må di veie og måle i begynnelsen, - ellers er det umulig å vite hvor mange karber du har fått i deg ...

  • Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer.
  • Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
  • Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
  • Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
  • Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.
Fordelene med Ketolysekuren er at den er tilrettelagt for norske forhold. Boka er milevis bedre skrevet enn den dårlige og mangelfulle norske oversettelsen av Atkins. Etter Ketolysekuren kan man gå over til Atkins pre-vedlikehold/vedlikehold eller Lindberg.

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og riktig fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

Jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har tilpasset "min Atkins" til det jeg liker og tåler. Det vil de fleste som ikke går på kur, men legger om kostholdet gjøre, - finne SIN stil, - uansett hvilken filosofi de velger å følge, - og fremdeles ligge innenfor "sin dietts" filosofi. For de som går på Ketolysekuren er det viktig å følge reglene i boka, fordi det er en kur, men som vi ser av Torkil sine svar her inne er det lov å bruke hue og ingenting er absolutt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat