Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-08, 19:26   #55
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Jeg skjønner hvor du vil hen med tannpuss-analogien din, men jeg synes ikke den er helt treffende: Det er jo ikke slik at alle mennesker har et helsemessig behov for å veie seg, verken hver uke eller hver dag. Derimot er det slik at alle mennesker har et helsemessig behov for å pusse tennene, minst 1 gang pr dag. Det er sikkert de som mener det har sin gode hensikt å også måle kroppetemperaturen hver dag, eller hvilepulsen hver morgen. Og slike målinger kan helt sikkert være gode redskap for en del mennesker. Men langt de fleste har dette behovet.

For å vende tilbake til tema - å veie seg er et nyttig og godt redskap i mange sammenhenger, og for mange mennesker. Men mennesker er ikke like, ikke minst har vi foreskjellige måter å tenke på og ulike vis å forholde oss til ting på. Forholdet til kroppsvekten er i så måte intet unntak. At veldig mange kan bruke vekten som et konstruktivt redskap, betyr ikke at alle kan det. Men de har gjerne andre, konstruktive og virksomme metoder som fungerer for dem.

Jeg vil også minne om at særlig unge mennesker - og det er en del av dem her inne - gjerne ikke har et like instrumentelt forhold til badevekten som de som har levd noen år lenger (uten at jeg med dette på noen som helst måte ønsker å generalisere). Jeg vil derfor fortsette å hevde at man bør veie seg så ofte man føler det er komfortabelt og man rent faktisk får noe konstruktivt ut av det. Om dette er hver dag, annenhver dag eller en dag i måneden for den saks skyld, får hver enkelt finne ut av. Som det ble påpekt tidligere i tråden - selv om man følger et "fiks ferdig opplegg" betyr ikke det at kritisk og selvstendig tenkning og tilpasning er forbudt.


Sist redigert av Nike : 14-06-08 kl 07:20.
Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat