Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-10, 22:51   #67
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Nå jeg ser jeg at visse hevder at karbohydrater for normalvektige ikke er farlig - gode gud, har dere virkelig ikke lest noe om lavkarbo????? Blir så feil når man bare skal fokusere på vekt når dette kostholdet rommer så mye mer enn vektnedgang!
Det finnes da utrolig mange flere konsekvenser enn overvekt ved inntak av store mengder karbohydrater, noen legger på seg, andre opplever andre ubehagelige konsekvenser av kostholdet, som urolighet, lærevansker, ukonsentrasjon, aggressivitet +++++

Det er greit at de fleste her inne spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, men lavkarbo innebærer et mye videre spekter enn vekt - utallige sykdommer og plager ser man etterhvert at kan ha årsaker i feil kosthold.
Flere steder er det innført endringer i kosthold på skoler, der hovedtyngen ligger i å kutte, særlig høyglykemiske, karbohydrater og resultatene er bl.a. mye bedre konsentrasjon, læringsevne, adferd osv.

Jeg er helt enig med mamma87 - hvorfor skal barn leve på et kosthold vi alt har spist oss syke på?? Korn har kun nylig (evolusjonsmessig) utgjort en del av vårt kosthold, og ingen lider av mangel på det.
Dessuten er det flere og flere som lider av diffuse fordøyelsplager (og andre plager) som ofte kan skyldes inntak av korn og annen mat vi ikke har utviklet oss for å spise.
Jeg tror at de som lar ungene spise noenlunde lavkarbo, dvs. kutte ut høyglykemiske matvarer i hverdagen, vil merke at det har en positiv effekt, ikke minst når de begynner på skolen iforhold til læringsevne osv.

AMEN!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat