Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-05, 10:46   #16
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av HP

Problemet med Atkinsere (og ketolysere) er at det er veldig lett å bruke opp karbohydratkvoten på andre ting, uten eller med lite næring, som proteinbarer, sukkerfrie sjokolader, litt brød, litt av litt "forbudt" mat . Framfor en stor salat... Det gjelder å ha et bevisst og fornuftig forhold til karbohydratene en spiser.

Når det gjelder karbofobi så forstår jeg at det er et problem, men ikke for en som følger dietten.

Merk.: Med å følge dietten så mener jeg den som er presentert i siste Bok, Dr Atkins New Diet Revolution 2002/2003 - og på den amerikanske hjemmesiden www.atkins.com (bortsett fra alle materstatningene da) Den norske boken om atkinsdietten er ikke representativ for hvordan Atkins fungerer (idag), mye har endret seg siden den gamle oversettelsen (1993)

Etter det jeg har lest så langt så tror jeg at Dr Atkins anno 2002/03 til idag er ganske ajour med hva du mener DrPork?

Ja, dersom man følger Atkins sine råd, 2 uker i fase 1, så gradvis overgang til mer og mer riktige karbohydrater, så er jeg enig i hovedtrekkene av dette. Den Atkinsboka jeg har lest er engelsk og kjøpt inn 2002, så det er vel denne du sikter til.
Det jeg er kritisk til er ufarliggjøring av mettet fett samt telling av karbohydrater. Så lenge man er i strikt fase 1 ketose i kun 2 uker, har ikke fettet så stor betydning. Men som vi vet, er det alt for mange som drøyer fase 1 over lang tid. Man kan da få en stor utfordring ved overgang til et normalisert kosthold, og i lengden må man ha et enkelt kosthold for at det skal fungere. Hvis man da har utviklet fobi for karbohydrater, har man et ernæringsmessig forhold. Dersom inntaket av grønnsaker går ned på bekostning av atkinsbarer, fiberrik etc, går man glipp av mange viktige byggestener for enzymene våre.
Målet med fase 3 og 4 i Atkins synes jeg er helt topp, og innholdet i disse fasene er jo det samme hos Atkins, SB og Lindberg. Virkemiddlet for å komme dit er jeg noe uenig i.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat