Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-05, 18:11   #43
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Her er noe MHM skrev om olje !

jeg bruker den "best i test" oljen, og den er knallbra !

Opprinnelig lagt inn av MHM

Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.

Best i test:

* L'ulviveto di Dauvina gusto delicato (75 kr for 250 ml).
(Det kan jeg underskrive på, for dette er MIN olje... Kjøper den på Meny.)

Nummer to i test:
* Fraticello fra Pietro Coricello (64 kr for 750 ml)

Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.

Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:
* Ybarra, jomfruolje
* Mills kaldpresset olivenolje
* Eldorado olivenolje
* Rimi olive oil
* Landlord olivenolje

Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"

Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat