Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-13, 12:01   #41
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Forsiktig omlegging av kostholdet til min 11-åring

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Overgang fra karbo til fett er hovedmålet bak omleggingen jeg skisserer. Hvis du mener fett er dumt, har vi helt motsatte oppfatninger.

Det er flere ting som ikke er 'perfekt' i mitt forslag. Heg tror det er viktigere å 'komme igang' med endring, enn å gjøre alt 100% perfekt fra starten

'Fullkorn' er fortsatt korn, som jeg er motstander av. Mais er hakket bedre da det ikke inneholder så mye uheldige stoffer (gluten etc..) som kornet.

Det er sikkert ting som kan gjøres mer 'optimalt' enn det jeg foreslår, men som sakt tror jeg det er viktigere å 'komme igang', og hvis man liker en ting som er ett steg i riktig retning (f.eks. hamburger) kan det være mye bedre å start akkurat der etter min erfaring.

Jeg skjønner tanken din som kan selvsagt ha noe i seg. Men jeg må bare spørre hvorfor mener du at mais er bedre enn korn? Som mel er disse meget like i næringsinnhold og har akkurat like mye av de uheldige karbs/ stivelsen. Mais har faktisk mer. Gluten er en protein (egentlig to type protein). Noen tåler denne dårlig og det er en ting. Men for dem som ikke har problemer med disse proteiner er det ikke noe galt i gluten som seg selv. De fleste som har problemer med hvetebakst har jo egentlig problemer med overskudd av karbohydrater som kroppen ikke klarer å takle og de begynner rett og slett å gjære i tarmene og skaper luft og oppblåsthet. Så da å bytte ut korn mot mais med samme karboinnhold gjør lite nytte.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat