Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-08, 01:25   #19
tulleruska
Nytt Medlem
 
tulleruska sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: en tredjedel inn i landet på langs - sørfra
Alder: 62
Innlegg: 9
tulleruska er på en erverdig vei

Sv: Stress, kortisol, binyrebarksvikt

Her var det lenge siden det var blitt skrevet noe om binyresvikt.... men jeg prøver meg allikevel.

Fikk av min lege Dr. Oftebro forklart at kortisol og insulin jobber sammen for å regulere blodsukkeret. Når blodsukkeret økte, produserte kroppen mer insulin for å senke blodsukkeret, og når insulinproduksjonen gikk opp produserte kroppen mindre kortisol.
Jeg hadde 3 ganger så høy C-peptid fastende verdier av normalen, hvilket tilsier at kroppen produserte altfor mye insulin - og dette påvirket igjen kortisol-produksjonen slik at denne ble ekstremt lav.
Ifølge Oftebro ville inntak av kortisol tabletter ødelegge kroppens mulighet til å gjenoppta produksjonen av kortisol - fordi kroppen ble "lat" og tok hormonet fra den lettest tilgjengelige kilden. Behandling måtte dermed være av en annen art. (Om mitt kortisolnivå hadde vært høyere enn normalt i tillegg til forhøyet insulin (C-peptid) , så hadde ikke kroppen klart å nyttiggjøre seg av insulinet, slik at kortisolet trodde at insulinet manglet - denne siste versjonen beskriver såvidt jeg har skjønt det som kalles diabetes II.)(C-peptid må måles fastende om morgenen (helst så nære kl 8 som mulig - for dette er en verdi som raskt synker når fysisk aktivitet på fastende kropp blir innblandet - så for å kunne sammenligne verdier er det viktig at man måler tidlig på morgenen og til samme tid hver gang og helst ikke har anstrengt seg så mye fysisk fra man står opp og til målinger foretas), og beskriver gjennomsnittlig produksjon av insulin gjennom siste døgn)

Stress kunne være en utløsende faktor - det samme kunne kosthold, eller høyt kolesterol, eller mangel på tyroxin/at kroppen ikke klarte å nyttiggjøre seg av den produserte tyroxinen....... Her kunne faktorene være mange, og det ble et spørsmål om høna eller egget kom først... noe som jo er umulig å svare på......

For min del innebar diagnosen og behandlingen av den at jeg må regulere kosten ved å unngå å spise sukker i noen form, ikke melkeprodukter (laktose), ikke frukt (fruktsukker), ikke mel, ikke ris, ikke potet, ikke pasta......... Og for all del - IKKE kunstig sukker! (har vært hekta på Pepsi Max i mange år..... - har endelig klart å slutte og er veldig stolt av det!) Og jeg må helst ha 6-8 små måltider daglig i stedet for 3 -4 store

Ved hjelp av kostregulering og inntak av Levaxin, Lithotyrinin og DHEA har kortisolnivået og C-peptid fastende blitt innenfor grensene til det normale - og kolesterolet rettet seg av seg selv i tillegg!

Kostmessig har jeg ikke klart å følge opp dietten over tid, er altfor lite oppfinnsom til å få laget mat med så store begrensninger i råvareutvalget - men ved å innføre melkeprodukter i kosten skal jeg prøve å følge ketolysekuren og håper jeg får stort utbytte av den. Her innebærer det jo også mange små måltider i stedet for noen store, og i det minste fravær av stivelsesprodukter og karbohydrater - hvilket er veldig gunstig for meg.

tulleruska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse fersking Svar med sitat