Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-11, 18:55   #6
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Tips og råd om min diett! Skal ned 15 kg på 8 uker.

Det er mange som trives veldig godt på et ketogent kosthold, og for mange er det veldig effektivt for vektreduksjon, men dette er noe man må finne ut av selv. Men man skal også være klar over at man ikke nødvendigvis trenger å leve ketogent for å oppnå helsegevinster og vektnedgang ved et lavkarbokosthold. Det er heller ikke nødvendig for å få en skikkelig metthetsfølelse, og miste søtsuget.
Jeg skjønner godt at du ikke blir skikkelig mett av de måltidene men det er ikke så veldig store endringene som skal til for at det hjelper på ikke vær redd for å introdusere mere fett, men da er det også nødvendig å redusere litt på karbohydratinntaket. Studier har vist at det ikke skal være nødvendig å måtte begrense fettmengden så lenge man holder seg under ca 70 g kh i døgnet. Man kan spise veldig mye grønnsaker, og også litt frukt uten å nå den grensa, dersom man stort sett kutter ut produkter med mye stivelse og sukker (pasta, ris, poteter, brød osv), og generelt er bevisst på karbohydratinnholdet i de matvarene man bruker.

Du trenger ikke nødvendigvis kutte ut frukten helt hvis du føler det vil gjøre det vanskeligere, men kanskje begrense deg til 1-2 om dagen, og da helst unngå de største sukkerbombene (nå har jeg ikke helt oversikt over hvilke type frukt som er best..). Fedon anbefaler også å spise frukt sammen med noe fett, f.eks nøtter, for å senke GI. Hvis du klarer å erstatte frukten med grønnsaker er jo det selvfølgelig det beste

Ved å innføre majones og bacon til frokosten blir det straks mye bedre, og metter lenger Men hva slags knekkebrød har du tenkt å spise? Vanlig knekkebrød kan inneholde veldig mye karbohydrater. Her inne finner du oppskrifter på hjemmelagede knekkebrød med svært lite kh (nannas knekkebrød) som er veldig enkle å lage å smaker kjempe godt! Av kjøpeknekkebrød tror jeg fiberrik er det beste valget, det inneholder ikke mye kh per skive, og hvis du i tillegg har på MASSE pålegg trenger man ikke mange for å bli god og mett Men de hjemmelagde er selvfølgelig de beste. Jeg holder meg mett utrolig lenge etter frokost etter jeg la om til lavkarbo. Jeg spiser frokost ca kl 7, og er som oftest ikke sulten igjen før i 2-3 tia!

Ønsker deg igjen lykke til med kostholdsomleggingen og tror du vil trives med et karbohydratredusert kosthold! Det trenger ikke være så komplisert. Jeg har her kun gitt generelle råd utifra egen erfaringer og det jeg har lest. Denne pdf'n Lavkarbo på 3 minutter er et fint sted å begynne mens du leser deg opp litt til, og kanskje finner en mer spesifikk retning som passer for deg Det viktigste av alt er at man har er kosthold man trives med, og kan leve med i lengden!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat