Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-06, 14:59   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Fett, Lindberg og pcos

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg ville kanskje ha kuttet ut majonesen (med mindre den ikke er hjemmelaget). Litt majones er nok OK, men den inneholder jo transfett da. Ellers kan du godt kutte ned på fløte og rømme, - men det er absolutt ikke nåødvendig å kutte det ut. Lindberg er adskillig mer liberal på fettet nå (siste utgave av Kost i Balanse - "Fedons Metode" viser en klar endring - så løp & kjøp !). Det er feil at Fedon anbefaler lite fett. Fedon anbefaler riktig fett.

Du må nesten velge om du vil følge et kosthold med mindre fett og mer karbohydrater, eller færre karbohydrater og mer fett og protein. Velger du det siste, så kan du tillate deg mer fett i kosten. Fettet bør helst komme fra flere ulike kilder, særlig fra nøtter, frø, avokado, olivenolje og rapsolje, men gjerne også fra kokosfett. Velger man naturlig ubearbeidet kokosfett, som f.eks. Cocosa Pure, er det ypperlig til steking fordi det tåler høye temperaturer godt. Extra Virgin Cocosa kan brukes som kost tilskudd og i smoothies og milkshake etc. Kokosfett inneholder også mye mettet fett, men mange av fettsyrene er såkalt kortkjedede og dermed ikke kolesteroløkende. Disse kortkjedede fettsyrene forbrenner bedre og kokosfett bidrar dermed ikke med like mange effektive kalorier som andre fettyper. Noen av fettsyrene i kokosfett har til og med antibiotiske egenskaper.

Så uansett hvilken retning du velger - er fett OK så lenge det ikke er transfett !

Tusen takk for flott svar!

Jeg får i meg nøtter og frø og rapsolje hver dag. Avocado et par ganger i uka. Skal skaffe meg extra virgin cocosa (fra helsekost?)!

Må anskaffe den nye Fedon-boken skjønner jeg. Er det mye overflødig i forhold til den forrige (Kost i balanse)? Anbefaler han forresten type lettrømme og matfløte ol, eller er det mer sæterrømme og kremfløte det går i?

Skal absolutt kutte drastisk ned på majonesen - visste ikke at det er transfett i den. Har mye å lære! Kan feks byttes ut med kesam (til feks reker og avokado og lignende).

Er karboinntaket mitt for høyt nå i forhold til hva det burde være dersom jeg får i meg endel fett hver dag (frø, nøtter, rapsolje, lettrømme, matfløte, meierismør)? Sorry at jeg maser...

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat