Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-12, 17:48   #3
MrSil
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 142
MrSil er på en erverdig vei

Sv: Veien til Lillehammer - Oslo på lavkarbo

Først en liten oppdatering på dagens økt:
75minutter CyclingEndurancePulse. Beina føltes bra, kjørte en rolig økt der jeg siktet på 70-75%maxpuls kontinuerlig i 75minutter, uten pause.

Hei hypah, takk for flott svar. Skal ikke sitere hele innlegget ditt, men heller svare på de spørsmålene du har, og supplere noen ekstra fakta så bildet blir litt klarere. Jeg begynte på lavkarbo i oktober 2011, så har ikke trent no utholdenhet på lavkarbo enda. Jeg leser også Bjørn Ferry's bok, Treningssuksess på lavkarbo, i håp om å få litt inspirasjon og tips om hvordan jeg burde legge opp løpet.

Når det kommer til laget:
Ja, jeg har ett helt lag å sykle med, eller det spørs hva du mener med ett helt lag. Vi kommer til å være ett lag sammensatt av mitt lokale treningssenter og ett annet i nærheten.

Habil syklist fra før:
Når det kommer til spørsmålet om jeg er en habil syklist, er det vel ett definisjonsspørsmål. I 2011 hadde jeg vel en greie 110-120mil i beina, i tillegg til spinning timer på vinteren. Jeg sluttet desverre å trene i en periode fra oktober til nyttår, grunnet høyt antall timer på jobb i denne perioden, så trening ble desverre litt sidesatt på prioriteringslisten. Jeg syklet ett ritt i 2011, Øyeren rundt, ett turritt på 123km. Dette var en komplett fadese, kroppen ville ikke, jeg stivnet etter 1mil og fikk aldri musklene til å spille på lag igjen. Det var ett smertehelvette å presse seg til å fullføre, men nå har det seg jo at jeg har fått oppleve hvordan det føles når kroppen er vrang.

Når det kommer til løping:
Jeg er langtifra en habil løper, uansett hvordan man definerer det. Har ikke brukt løping som treningsmetode siden jeg spilte håndball når jeg var 15, noe som snart er 16 år siden. Så ja, definitivt en nybegynner å regne her.

Når det kommer til treningsopplegget:
Sykling på rulle er desverre ikke ett alternativ, jeg har rett og slett ikke plass til å få plassert en rulle i kåken. Noe sier meg at min mor ikke vil se lyst på det om hun plutselig får ett tilleggsmøbel i stuen som bråker (+meg som svetter og peser).

Nå er ikke jeg helt sikker på hva du mener med sone i1 og i2, ettersom jeg er vant med å bruke % av maxpuls når det kommer til trening.

Så fremover har jeg lagt opp løpet nogenlunde slik:
Mandag, onsdag og fredag vil det kjøres spinning av typen CyclingPulse. Dette er typiske økter på 55minutter hvor du har 2x20min hvor du ligger 83-87% maxpuls, eventuelt høyere.
Søndag vil det kjøres en langøkt som originalt er på 75minutter, men med åpning for å forlenge etter ønske, ettersom det ikke er noen timer etter denne. Potensielt kan jeg holde på fra 14:30 - 18:00, når senteret stenger.
Tirsdag og Lørdag vil være løpedager, hvor jeg prøver å få inn 30minutter på mølle, samt 10minutter roing (2000m) og styrketrening i ca 1time, alt ettersom hvordan jeg legger opp løpet. Foreløpig har det blitt biceps/triceps/(mage(rygg) iform av 4x1minutt planke.)
Svømming kommer til å bli ett variasjonsmoment som kan komme istedenfor sykling (og evnt. løping).

Intervalløkten på morgenen:
Den var ett engangstilfelle, eller den kommer hvertfall ikke til å få fast inventar på treningsprogrammet. Dette var ett nødstilfelle fordi jeg ville så veldig på spinning på fredag, men ettermiddagstimene var fulle. (Dette er vel ett symptom som gjelder ut januar, kanskjer starten av februar frem til diverse nyttårsforsetter sprekker.)

Birkebeinerløpet:
Dette var en surprise jule"gave" fra min kjære bror, som mente at dette var en god idé. Men nå som løpet står i kalenderen, vil jeg gjøre trene meg mot dette målet så tidlig som mulig, jeg har jo ikke akkurat vondt av litt ekstra løping. Jeg vil også samtidig (selvfølgelig) prestere best mulig, og da er det jo kun mengdetrening som gjelder. Nå har snøen kommet til lørenskog, så løpeturer i marka blir nå ett alternativ, nå som det ikke lenger er steinhard is overalt.


Dette her ble en voldsom post, med kanskje litt for mye svada i forhold til det du var ute etter, men det gjelder å skumlese .

__________________
Delmål 1: 110kg innen jul = FULLFØRT! 109,2kg! Delmål 2: 100kg.
Veien til....


MrSil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, litt her og der, under 100g/dag Svar med sitat