Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-11, 09:28   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbobrød med cocosa (Bilde)

I det nye heftet med cocosa oppskrifter fant jeg et brød jeg gjerne villle teste ut. Jeg er storfornøyd med det grovbrødet jeg vanligvis spiser, men forandring fryder. Jeg gjorde en liten endring i oppskriften, jeg bytte kesam med creme fraiche da den har litt mindre karbohydrater.
4 egg
1/2 boks creme fraiche
3 ss cocosa
2 ts bakepulver
45 gram (ca 1/2 dl ) sesamfrø
60 gram (ca 2 dl) kruskakli
50 gram (ca 1 dl) solsikkefrø
4 ss linfrø
1/2 ts salt
Pisk eggene lett, rør inn creme fraiche ig cocosa og bland inn det tørre. Hell deigen i en form med bakepapir. Jeg brukte en 1 1/2 lites form og måtte korte inn litt på den for å få ønket høyde på brødet.





Stek midt i ovn på 160 grader i 60 min (her brukte jeg 180 og 50 min ) Dekk brødet med litt bakepapir mot slutten av steketiden om det ser ut til å få for mye farge . Avkjøl på rist



ikke beste bilder jeg har tatt i disse, men hadde bare disse to


Det avkjølte brødet deler jeg i skiver og fryser ned med mellomlagspapir mellom hver skive for lett kunne ta ut det antall skiver jeg ønsker. Brødet er ganske fettet og glatt når jeg deler det, men det er jo og ganske så ferskt. Jeg er litt usikker på om jeg har hatt for mye cocosa i deigen, jeg tok bare litt gode spiseskjeer med veldig myk cocosa. De to skivene som jeg lar ligge til frokost neste dag er helt fine og ikke så “glatte” neste morgen, blir spennede se hvordan de som er fryst vil være. Smaksmessig er det helt topp. Et brød jeg absolutt kommer til å variere med.

__________________


Sist redigert av Makronella : 01-09-11 kl 11:35. Årsak: manglet ingredienser
Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat