Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-05, 16:55   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Skjoldbruskkjertelen lager thyroideahormoner av aminosyrer og mineraler. Den lager mest T4 (80%). Dette er et thyroideahormon med 4 jodatomer bundet til seg. Det flyter rundt i blodstrømmen, klar til å spaltes opp videre. Det er T3 (T4 minus et jodatom) som går inn i cellene og bl.a øker oksygenopptaket og energiproduksjonen.

Tilbake til skjoldbruskkjertelen: Den produserer også T3, som ikke trenger å omdannes. (15%) Dette frigjøres i blodet, klart til umiddelbart bruk. Noen celler i kroppen kan ikke konvertere T4 til T3, de trenger T3 rett fra en frisk kjertel. Skjoldbruskkjertelen produserer også T2 (4,5%) og T1 og T0 (0,5%).

Alle disse hormoner er thyroksinhormoner. Og en frisk kjertel skal produsere alle sammen. Når legen tar blodprøver for å sjekke stoffskiftet, vil de aller fleste leger bare ta T4 og TSH. TSH stimulerer kjertelen til å produsere mer thyroksin når nivået av T4 blir for lavt i blodet.
Henger dere med i svingene så langt? Hvis kroppen får problemer med å omdanne T4, så vil ikke dette vises på de 2 enkle blodprøvene. Som et minimum synes jeg at legen bør at T3 verdier i tillegg, og det er viktig å ta anti-TPO for å sjekke at ikke kroppen produserer antistoffer mot skjoldbruskkjertelen.

Sitat:

Er mitt på 13 egentlig ganske lavt?

Mange som føler seg dårlig med verdier av T4 i nedre del av normalområdet, blir bedre når de får verdier i øverste del. Du burde få sjekket de andre blodprøvene.
Da jeg tok Levaxin, som er syntetisk T4, var fritt T4 på 22, og jeg følte meg elendig. Blodet mitt var fylt med syntetisk hormon, som jeg tror kroppen min ikke likte og hadde problemer med å omdanne. Jeg måtte slite for å få tatt flere prøver. Jeg har alltid hatt prøvesvar innen normalen, og da ville ikke legen "kaste bort" tid og penger på flere prøver. Jeg byttet lege...

DonJuan, mistenker du at det er noe galt med stoffskiftet ditt? Prøvene ser jo helt normale ut. Men ikke anti-TPO ser jeg. Du kan ha helt normale T4, T3 og TSH og likevel ha antistoffer.

Sitat:

Jeg har T4 på 12 (9-22), T3 på 4,3 (2,3-5,7) og TSH på 1,2 (0,2-4,0). Dette er ikke formelt sett lavt stoffskifte. Likevel medisineres jeg med både T4 og T3, fordi min lege mener det kan ha effekt.

Du er heldig, Guro, som har en lege som er åpen til å prøve medisinering selv om blodprøvene ikke er entydige.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat