Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-10, 11:58   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Om å se det hele i et lang perspektiv

Ja, det har jeg virkelig lært gjennom denne prosessen fra syk og overvektig til frisk og normalvektig, og har lyst til å dele noen av mine erfaringer med dere.
Våren 2006 slet jeg mye med at jeg la på meg, spesielt rundt midjen, ble trøtt og slapp, svimte av på jobb, mistet hukommelse, mistet språk...i det hele tatt en skremmende opplevelse. Jg trente jevnlig, og spiste lite, men alt ble lagret som fett i kroppen. Høsten 2006 ble jeg sykemeldt og var til utredning på Haukeland. De endte opp med en mulig ME-diagnose, med følgende tilleggskommentar : Lykke til, men jeg anbefaler deg til ikke å prøve en slik diett med redusert karbohydratinnhold da dette kan være veldig skadelig.
Så jeg sjekket ut dette, leste meg opp, og begynte å legge om kostholdet. (Det skulle de ha visst, hvilken effekt denne fantastiske advarselen hadde!) Etter ca 6 mnd på lavkarbo ala Lindberg oppsøkte jeg Fedon Lindbergklinikken i Bergen. Da veide jeg 90 kg (hadde gått ned ca 10 kg), og 39 kg av disse var rent fett og midjen målte 102 cm . Jeg var insulinresistent, og C-peptid nivået mitt var 1036. Jeg fikk diagnoesen PCOS, og begynte med metformin.
Legen gav meg mange svar på hvorfor ting hadde gått så galt avsted med meg, og jeg la om kostholdet totalt. Jeg begynte på ED, men ikke i fase 1, men i fase 3 uten ED-produktene. Og sakte men sikkert forsvant kiloene av meg. Jeg ble helt frisk igjen, begynte å jobbe 100% igjen, ble tilsatt som stipendiat på universitetet og jobber nå med en doktorgrad. I november 2008 ble jeg overraskende gravid (i en alder av 41). Da veide jeg 80 kg, så dere skjønner at dette vekttapet har tatt sin tid!
Juli 2009 fødte jeg en skjønn datter. Under svangerskapet la jeg på meg 12 kg, var nøye med kostholdet og levde lavglykemisk. Fikk også til å trene endel, spesielt yoga.
I dag var jeg igjen hos legen. Nå viser vekten 75 kg, og jeg har en normal BMI. 27 av disse kiloene er fett. Målingen på en ny type vekt viser at jeg har en lav prosentandel av ugunstig innvoldsfett. Midjemålet mitt er ca 85, så fettet der sitter godt igjen.
I samtalen i dag spurte jeg om hvordan jeg kan bli kvitt dette fettet. Og svaret var at det vil forsvinne av seg selv hvis jeg fortsetter som nå. Koppen trenger tid til å reparere seg selv, og hun er overbevist om at ved neste konsultasjon vil endel av dette være borte. Så jeg skal bare forsette som jeg gjør nå. Kroppen fikser dette selv, det viser erfaringen hittil.
Med PCOS følger blant annet endel skjemmende hårvekst. Jeg kan huske at jeg "alltid" har hatt endel hår rundt brystene, det er borte nå. Håret på haken har også minket med ca 50%, så det er ganske så utrolig hvilke endringer vi her snakker om!

For meg handler ikke dette om å slanke seg. For meg handler dette om å legge om en livsstil, og å spise seg frisk for livet! Da spiller det null og nada rolle om det tar 4-5 år å bli helt frisk!

Til slutt må jeg bare få utbryte en aldri så liten jubel her -
Det var en fantastisk beskjed å få i dag!
Lykke til til alle dere der ute, det nytter!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat