Vis enkelt innlegg
Gammel 29-06-16, 17:25   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Brød/pizzabunn og iskrem

Denne smaker ikke egg, er fast så den kan holdes og smaker som lyst helkornbrød. Den lages megakjapt. Om du vil ha pizzabunn smaker det bedre med eggeplommene i også, som i "sjelesunn mat" sin oppskrift. Følg da hennes i stedet. Men denne uten plommer gir mildere smak og mer brødsmak, synes jeg. Minner om lyst helkornbrød. Jeg pleier å lage is rett etterpå med eggeplommene så ta vare på de og lag det etterpå. Begge oppskrifter kommer. Isen er også BEST!

Til ett stekebrett:
Sett ovnen på ca 200 grader.
Visp kjapt (sekunder) in litt luft i 6 eggehviter. Jeg brukte de fra rosa eggekartong.
Putt oppi den samme bollen 200 g cottage cheese, en god dæsj med salt, 2 ss olivenolje, 80 g mandelmel (og hvis du har lyst 1 ss eller mer sesamfrø eller solsikkefrø uten skall.) Visp kjapt sammen og bruk slikkepott for å bre det hele utover hele langpanna på et pizzaark. Stek til den er gylden her og der.

Is:
6 eggeplommer
2 små kartonger kremfløte
16 g kakaopulver eller 2? ts vaniljepulver.
36 suketter oppløses i bittelitt kokende vann i en liten bolle for seg.

Visp fløten til nesten krem, tilsett sukettvannet og mix det inn.
I en annen bolle visper du så plommene litt luftige, så tilsetter du kakaoen oppi eggene og visper det sammen.
Ta så en slikkepott og få eggene over i kremen. Mix det sammen kjapt. Hell blandingen i to medium store bokser eller e'n stor og sett i fryseren. Voila!

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 30-06-16 kl 21:59.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat