Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-12, 20:15   #35
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Stupid is as stupid does ...

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

At en diett skal være vitenskaplig bevis og alminnelig medisinsk anerkjent finner jeg ingen klar tolkning på i lovverket, men slik jeg tolker det må det være en diett som legen har anbefalt og som flertallet av leger, også NAV`s rådgivende lege, støtter som "medisin" mot sykdommen. Slik jeg tolker det, vil det også være et krav at man via studier har klart bevist at dietten fungerer for sykdommen (som MÅ være diagnotisert av lege, og godkjent av NAV`s rådgivende lege).

Ut i fra denne definisjonen kan jeg nevne hvertfall et titalls ulike dietter som brukes i behandlingen av ulike sykdommer og komplikasjoner. Lavkarbo er også anerkjent som en diett ved overvekt.

Det er ikke dermed sagt at man skal få støtte, for det er jeg helt i mot.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er i all hovedsak enig med deg Vibeke-67, men vil si at man kan spise seg symptomfri fra cøliaki ved å unngå gluten akkurat like mye som at noen kan spise seg symptomfri fra diabetes2 på lavkarbo eller symptomfri fra matintoleranser ved å unngå irritanten... "Defekten i systemet" som gjør at man er utsatt for problemer ved gitt kosthold vil ikke forsvinne.

Jeg synes det er litt spesielt at cøliaki skal stå i en særstilling, men antar at det er historiske årsaker mest til det.

Nå er forskjellen at cøliaki er en allergi, ikke en intoleranse. I tillegg så kan det være en stor belastning å ikke kunne spise brødmat så godt som det er innarbeidet i kostholdet vårt, og vurderingene er tatt på dette grunnlaget.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat