Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-12, 10:12   #14
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Har sunnhet blitt en sykdom nå?

Opprinnelig lagt inn av ToreFagerheim, her.

Det dukker opp over alt i media for tiden. Alle disse heltene som står frem med at de er fornøyde med å være overvektige, elsker kroppen sin og ikke bryr seg om hva andre mener. Greit nok det, de skal jo ha lov til å mene og si det.

Problemet oppstår når overvekt med tilhørende livsstilsykdommer blir problemer som tilhører et større og større flertall. Dersom alle blir overvektige, hva skal da være vitsen med å markedsføre sunnhet? Det virker som om alle som faktisk prøver å gjøre noe med helsa si blir sett ned på og kalt ortorektikere hele gjengen. Neida, vi skal ikke tenke så mye på hva vi spiser, det viktigste er jo at vi har det bra. For man kan jo ikke ha det fint hvis man faktisk er bevisst på alt det man spiser. Bloggere som skriver om hva de spiser og hvor mye de trener? Huffda så grusomt. Ikke alle spiser nødvendigvis nok, og kanskje trener de ikke akkurat for lite heller, men de dør hvertfall ikke av hjerte/kar-sykdommer med det første.

Jeg regner med at jeg ikke er alene om å ha denne oppfatningen av hvor utviklingen går hen, og det gjør meg stadig mer frustrert. Jeg kan ikke bare nyte livet og spise det jeg vil "og bare trene litt mer", det er ikke slik det funker, og ser man på statistikken så funker det jammen meg ikke for flertallet av landets befolkning heller.

Måtte bare få dette ut.

Jeg lurer veldig på hva slags medier du leser/ser på der du ser alle disse overvektige heltene som er så innmari fornøyde med å være overvektige. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste en. Og vi er heller langt fra å være på et punkt i Norge der overvekt blir hyllet og regnet som noe bra, er vi ikke?

Når du nevner "disse bloggerene som skriver om hva de spiser og hvor mye de trener" så regner jeg med at du referer til VGnettsakene nylig der de angriper f.eks. Ida Wulff og den gjengen- altså, hovedgruppen av lesere til disse damene, som de tjener vilt mye penger på, er kvinner i tidlige til sene tenår. Og at de nekter gå med på at de har et ansvar for budskapet de bringer ut til alle de tusenvis av 12-13-åringene som ser opp til dem som idoler når de skriver om sitt udelt positive syn på f.eks. plastisk kirurgi, og om hermetikkboksen med sjampignon de har erstattet middagen sin med for å gå ned i vekt, det er faktisk helt, helt feil.

Jeg så et innlegg her inne der en voksen bruker, som ikke vanligvis leser bloggen til fotballfrue, fortalte at hun hadde kjøpt hudpleieprodukter for flere tusen på grunn av et fristende innlegg hun hadde sett hos fotballfrua (et innlegg jeg så at var så og si ren reklame, dama er hardt sponset av nettbutikken som selger produktene). Hvor mye påvirkingskraft tror du da Ida Wulff, fotballfrue etc. har på 14-åringene som leser bloggene deres fast?

Dette var et av de beste eksemplene på forsøk på å lage full storm i et veldig lite vannglass jeg har sett- det er da på ingen måte slik at vi som tenker mye på kosthold og/eller trening er noen utsatt, forsmådd gruppe i det Norske samfunn som blir sett ned på. Klart vi alle her inne har opplevd surmagede kommentarer fra en og annen som nok selv ikke bryr seg med/fikser å gå på diett/har latterlige fordommer mot f.eks. lavkarbo, men alle her inne har da opplevd surmagete kommentarer fra sånne folk for en rekke andre ting som ikke har noe med kostholdet vårt å gjøre.

Og her inne på lavkarbo.no har vi ofte eksempler på langt mer sneversynt syn på hva som er "korrekt" måte å være sunn på, og hva som er hysterisk- diskusjonen om fettprosent hos menn og kvinner utviklet seg jo til en latterlig greie der folk ble så indignerte over at noen skullle presse dem til å få målt fettprosenten sin. Mens å gå på badevekta og oppdatere BMI-tickeren sin religiøst er greit.

Fint for deg at du fikk dette ut, TS, men har du virkelig ikke ting som provoserer deg mer enn dette du heller burde bruke energi på? Jeg kan i alle fall berolige deg ved å svare på åpningsspørsmålet ditt- sunnhet blir ikke pr. i dag regnet som sykdom i Norge. Og jeg er ganske sikker på at de ikke har tenkt å begynne å brenne folk som lever sunt på bål riktig enda.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat