Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-11, 19:49   #213
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som har gått ned mange kg, skriv deres slankehistorie her!

Min historie er temmelig enkel. Gjør oppmerksom på at dette fungerte på meg og min tilstand.
Er nå på lavkarbo, tja eller rettere sagt 17 day diet. Måtte kutte ut etter 2,5 perioder fordi raste farlig fort ned i vekt og klarte ikke de store treningsdosene jeg ønsket. Pøste da på med noe mer karbo for å ha energi til å gjennomføre harde intervalløkter.

Men, jeg har nå prøvd 3 ulike slanke/vektreduksjonsmetoder. Camridgekur, lavkarbo og rett og slett hard trening. På Cambridge gikk jeg ned 11 kg på 3 uker og måtte derfor slutte fordi jeg ikke kunne ta av mer, da ville jeg antakelig forsvunnet. Målet da var 15 kilo reduksjon, men tok de siste 4 kg med intervalltrening.
Dog Cambridge er etter min mening, på sikt svært destruktivt og du bryter ned kroppen gradvis, du risikerer å forstyrre stoffskiftet og kan få langtidsskader som følge av slike pulverkurer. Vitaminer og mineraler my ass, mye skal man høre på for å tjene penger ja. Så pulverkurer fungerer IKKE for meg veid opp mot langtidskonsekvensene, er min erfaring. Jojoslanking er etter min mening ensbetydende med pulverkurer....

Så gikk det et tiår og vekta gikk opp med 15-16 nye kilo for mye, jeg kaller det alderstillegg, mens andre vil kalle det latskap og dårlige (les ingen) treningsrutiner. Så da begynte en interessant slankekur. Bestod av 2-3 stk 4x4 intervalløkter i uka samt 1-2 langturer på mer enn 70 minutters løping pr gang. På matfronten spiste jeg særdeles regelmessig normalt norsk kosthold, veldig likt det olympiatoppen benytter. Fikk treningsopplegget fra Olympiatoppen. Spiste kun havregrøt til frokost i 6 måneder, kun varmmat som kylling, kjøtt, pasta og ris til lunsj. Middag var normal mat som fisk, kjøtt, kylliung osv. Mye poteter ja. Kvelds var 4-5 brødskiver med nugatti og syltetøy, samt leverpostei og majones. Mellom måltidene ble det konsumert vann og ikke noe mer. Drakk ca 6-8 liter vann pr dag i 6 måneder. Kort fortalt så spiste jeg antakelig 1/2 gang så mye som før og drakk ca 3-4 ganger så mye vann enn tidligere. 5-6 treningsøkter som bestod av kun løping, rulleski og styrketrening (kun core styrke, ikke vekter). Jeg raste igjen ned i vekt, men brukte 4 mnd på de første 7 kilo, og ca 3 mnd på de resterende 4. Dette er antakelig en av de slankemetodene som er best for for de som får det til å fungere, siden output er vesentlig større enn input og man slipper tenke på kcal OG du blir i superduper knallform rent fysisk også, du ser bra ut rett og slett. Spiste akkurat hva jeg ville og hvor mye, og slurvet selvsagt ikke med treningen.

Så, merkelig nok slutta jeg treningen fordi jeg skulle bygge hus. På ca 2 år klarte jeg kunststykket å gå opp 10-11kg igjen fordi husbygging tok all energi og fokus morgen til kveld og overskudd til å trene regelmessig forsvant. Dette kombinert med enkel hurtigmat pga husbygging gjorde sitt. Vel, jeg hadde jo ikke glemt hvor digg det var å være i superduper form med sixpack istedetfor vaskeball....
meldte meg derfor på et sykkel konkurranseritt på rundt 7 mil for å sjekke hvor elendig form jeg egentlig var i og hvor tung jeg faktisk var i bakkene. Wow, 10 kilo ekstra på kroppen gjør jammen noe med tråkkfrekvensen når det går i oppoverbakke. Innså at det nok er enklere å slanke rytteren enn å slanke sykkelen for vekt, så da var det å begynne da.

Fikk noe tips om at lavkarbo var en sunn greie med raske resultater. Jeg var avhengig av raske resultater for å kunne henge med gutta når syklingen gikk i oppoverbakke. Som tenkt så gjort.

Jeg er nå på lavkarbo, eller mellomkarbo om du vil og har nå stupt ned 9,5 kg på drøyt 2,5 mnd. Skal sies at jeg trener 2-3 stk 4x4 intervalløkter i uka på løpehastighet ca 15-16km/t og har nå økt med 1 økt langkjøring på mellom 11-15km i uka hvor løpehastigheten er 12 km/t. Totalt 3-4 treningsøkter i uka. Ikke mye, men så lenge øktene er harde så øker min forbrenning av kalorier og formen blir også bedre.

Lavkarbo har ikke gitt meg hallelujastemning, det fungerer jo like bra med strukturert hardtrening hvor output er større enn input pr uke for min del. Men, lavkarbo/mellomkarbo er en meget rask og fin måte å få en kickstart på for de som ønsker raske resultater og få en vektreduksjon som gjør de istand til å fløtte liket over 1 km uten å dø. Der er jeg overbevist. Det som uansett har vært en vekkelse for meg er at lavkarbo har gitt meg en mye større bevisstet over hva jeg putter i meg og derfor finner jeg sunnere alternativer. Jeg spiser nå nesten ikke brød, poteter, pasta (i de enorme mengder som før), sukker og andre matvarer med 50-60% karbo i seg. Det er jeg glad for å ha oppdaget og ja, man trenger kanskje en vekkelse som dette, men ikke overdriv da. Det er temmelig umulig for meg å leve på lavkarbokur OG samtidig trene knallhardt på et høyt nivå og tro man klarer yte maks. Det er min erfaring, jeg MÅ ha enorme mengder karbohydrater under særdeles krevende fysisk hard trening over tid, og rett i etterkant av anstrengelser. Men over tid så er min output vesentlig større enn inputen. Bevissthet om lavkarbo/mellomkarbo diett, 4x4 intervalltrening (ja du må tåle smerte, men intervaller er jo ikke noe ift eksvis pulverkur og en pulverkur vil du vel ikke tilbake til vel?) og 4-5 liter vann om dagen (vann, grønn te, sitronvann og diet coke) er en bombesikker oppskrift for å tape mye vekt, veldig raskt og samtidig komme i svært god fysisk form. Er du svært overvektig og følger du eksvis 17 day diet samt mitt treningsprogram så kan jeg nesten garantere deg minst 1-3 kg pr uke. Men fordi om dette fungerte på meg så betyr det ikke at dette er det rette for deg.

  Svar med sitat