Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-10, 07:25   #18
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Nå er kanel blitt farlig

Eg vil tru at kanelen frå Tamil Nadu er av same art som på Sri Lanka. Ceylonkanel er også behagelig å tygge på, den andre er for hard.

Frå Wikipedia:

Sitat:

Det finnes en rekke arter av kaneltreet, men det er særlig de som nevnes her som forbindes med krydderret og handelsvaren kanel.
Den beste kanelen anses å være den som kommer fra Sri Lanka (ceylonkanel), men kaneltreet dyrkes også for eksempel rundt Tellicherry i Tamil Nadu i India, på Java, Sumatra og Borneo i Indonesia, på de vestindiske øyer, i Brasil og i Egypt. Ceylonkanel av utsøkt kvalitet har svært tynn og glatt bark, med en lett gulaktig brunfarge, sterkt utpreget lukt, og en særlig søt, varm og aromatisk smak. Den får et særpreg som skyldes en aromatisk olje som barken inneholder i en konsentrasjon på 0,5 til 1,0 prosent.
En noe skarpere kanel stammer fra Kina, og heter kassiakanel (Cinnamomum cassia). Frem til 1960-årene var Vietnam viktigste kilde for denne varianten, men under og etter Vietnamkrigen overtok høylandet på Sumatra meget av produksjonen av en variant av denne arten. Pulveret er grovere og stengene har kraftigere vegger. Det er som oftest kassiakanel som selges i Skandinavia.

Synd at den norske artikkelen ikkje inneheld bilder av stengene side om side, slik engelsk (og andre) gjer.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat