Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-07, 07:36   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Takk for god og utfyllende hjelp!
vet at mange ikke blir skikkelig diagnostiserte fordi verdiene deres faller innenfor en normal ramme, men at de er syke uansett, og går lang tid uten å få skikkelig hjelp/diagnose.
Jeg merker jeg gruer meg litt her... men greit å få det overstått. Håper legen har ledig før jeg reiser til Oslo på onsdag.

Ja, du får svært, svært skjelden hjelp før TSH kommer utenfor referanseområdet. Og det kan ta noen år. Derfor er det greit med Aker, de har lavest verdier i referanseområdet. For de som er plaget med symptomer kan det være greitt å vite.
I Tyskland er øvre grense satt til 2,5 og i USA krangler to grupper leger om de skal sette grensen til 2,5 eller høyere. Du kan være glad du ikke bor langt nord i landet. I Tromsø har de vært svært restriktive mot å prøve medisinering før TSH blir over 10.

Den andre prøven som legen tar er FT4 og den skal være lav, helst under referanseområdet. Vet du hva slags lavt stoffskifte de har i familien? Den varianten hvor ditt eget immunsystem danner antistoffer mot skjoldbruskkjertelen er vanlig. Da kan du ha ganske vanlig TSH og FT4. Mange leger tar ikke og tester for antistoffer.
Og så er det greitt å ta prøver av vitamin B12, folat og ferritin.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat