Tråd: Saftis
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-04, 21:30   #8
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Rapport fra prøvekjøkkenet

Jeg har vel bevist at oppskrifter ikke er min sterkeste side. Mat lages etter innfallsmetoden.

Når jeg sa fløte mente jeg bare litt for å runde av smaken, ikke fløteis. Jeg tipper at ca en dl er mer enn maks for en kurv jordbær.

Det burde heller ikke være noe problem å fryse fløteis i ispinneformene. Så vidt jeg husker ble det helt OK forrige gang jeg prøvde, men her var vel overskrifen saftis.

Akkurat nå er formene opptatt av skogsbæris (de hadde ikke jordbær på nærbutikken) for å teste forskjellige tilsetninger.

Skogsbær egner seg ikke! Det var for mange frø som overlevde kjøkkenmaskinen.

Jeg lagde en type helt uten tilsetninger. Den ble den hardeste, men helt spiselig. (Jo høyere vanninnhold, jo hardere is.)

Iset har helt rett; eggehviter gjør isen mykere. Kunsten er å ikke ha i for mye, da blir det noe sorbetlignende som egner seg bedre til dessertskåler. En hvite til en kurv jordbær kanskje?

I et anfall av sinnsforrvirring heiv jeg oppi litt nøytral olje. Tro det eller ei, konsistensen ble helt fin uten at det på noen som helst måte gikk an å smake/kjenne at den inneholdt ting som helt klart ikke burde være der.

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat