Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-18, 05:31   #13
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 782
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Hard innsats til liten/ingen nytte. Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Bebeess, her.

Huff, dette ble mange løse tanker spyttet ut i et rotete, uforståelig innlegg.
Noen som skjønner tankegangen og er enig? Eller er jeg helt på villspor?

Skal du ned i vekt så må du i kaloriunderskudd ja, akkurat det finnes det ingen vei utenom, men det finnes måter å øke forbrenningen på, fortrinnsvis styrketrening, men også LCHF vil øke forbrenningen din endel i forhold til tradisjonell karborik lavfett-sulting som f.eks G.R. promoterer. Men til lavere ned i vekt du kommer til mer må du sulte deg og er det virkelig verdt det? Er det medisinske årsaker til at en person vil ned i vekt, eller er det kun forfengelighet? Mulig min relativt høye alder gjør meg mer pragmatisk til dette, samt kost-/nytte aspektet.

Min viktigste erfaring er ihvertfall at når det gjelder vektnedgang så er det individuelt hva som er beste vei. LCHF egner seg for store personer som skal ned i vekt, slik som f.eks. tilfellet var med meg selv. Men jeg ville ikke anbefale det til noen som har en BMI på 22. Men for meg som har blitt ufør som kronisk smertepasient og ikke kan være aktiv og som hater å være sulten, så var dette redningen.

En person som kun har BMI på 22 ville jeg anbefalt å nyte livet og ikke tenke på vekt og fettprosent i det hele tatt, men OK det er nå min mening.

Men for å ta dette med kalorier og meg selv da. Da jeg kom over LCHF veide jeg 121 kg og gikk veldig lett ned til 107 kg uten å tenke på kalorier, deretter var det full stopp lenge selv om jeg spiste akkurat det samme, etter mange måneder gikk jeg lei, ga f... og raste opp 6 kg igjen. Så tok jeg meg sammen fant ut at jeg måtte begynne å telle kalorier, førte nøye kontroll med kaloriene hver dag og dermed raste jeg ned raskt. Jeg veier nå mellom 86 og 87 kg og der skal jeg ligge (er fortsatt forholdsvis muskuløs som et resultat av mitt gamle styrkeløfterliv, så den vekta er jeg komfortabel med og vil ikke ytterligere ned selv om jeg er på 26 i BMI) Men for å ta av de helt siste kiloene så lå jeg på et dagsforbruk på ca 1400 kcal, mens mitt kaloribehov er på 2100 og jeg befinner meg stort sett på sofaen grunnet helsa. Nå som jeg bare vedlikeholder vekta så ligger jeg rundt 2100 kcal i døgnet og da er vekta veldig stabil, så for meg så stemmer ihvertfall BMR kalkulatoren.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat