Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-09, 15:29   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg blir også litt oppgitt over at et fettrikt kosthold fortsatt av mange regnes som årsaken til diabetes. Den enkle begrunnelsen er konvensjonell visdom om at man blir overvektig av mye fett, og at det er bevist en klar sammenheng mellom diabetes type 2 og overvekt. Dermed er det vel bare å redusere fettintaket, trene mer og bli tynn, og på den måten redusere faren for diabetes. Eller?

Den enkle forklaringen over sier jo ingenting om årsaken til diabetes, eller overvekt for den saks skyld. Det sier bare noe om korrelasjonen mellom to observasjoner. De som har lest på forumet vet jo at karbohydrater øker insulinutskillelsen, og at dette mest sannsynlig er årsaken til begge deler.

Om det regner og avisen blir våt, fortsetter man ikke å lese i regnet og forbanne den våte avisen, eller kjempe for å tørke den. Man unngår regn.

Jeg leste også et sted en sammenligning som sa at man er alkoholiker fordi man drikker for mye...

P.s. Takk, Caz

Meget godt innlegg du kom med over her.

Vil bare tilføye at mettet fett fører til insulin-resistens. Den er midlertidig, og egentlig ganske gunstig, fordi den bevarer karbohydrater til å holde blodsukkeret oppe, fremfor at de går inn i muskel.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat