Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-09, 17:06   #12
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Mitt kolestrol ble også høyre etter start på lavkarbo. Det økte fra 6 til 7.7. Da gikk jeg over på mer fettfattig kost. Det hjalp noe gikk ned til 7. Så begynte jeg på lavkarbo igjen i høst og i desember var det nede i 6.1 igjen. Har klart å holde diaen i sjakk med lavkarbo (under 40 karber om dagen) , men går nå på medisiner som gjør BS høyere så nå har jeg kastet inn hånklet og begynt på metformin. Men skal leve generell lavkarbo da.

Synes heller ikke du skal slutte med kolestrolsenkende fordi noen her sier det. Det kan bli fatalt. Leste nylig i avisen om en mann som fikk påvist høyt kolestrol når han var rundt 30 år. Han har det vi kaller arvelig høyt kolestrol, det betyr at det er vanskelig å regulere det med maten. Han dreit like godt i å ta kolestrolnedsettende medisiner fordi han ikke hadde noe tro på det. Fortsatte som før og nå i en alder av 43 år fikk han et alvorlig hjerteinfarkt. Det var faktisk såvidt han overlevde. Flaks at noen var der til å ringe ambulanse og gjøre hjerte/lunge redning. Nå lever mannen gudskjelov lykkelig videre MED kolestrolsenkende medisiner og angrer bittert på at han ikke lyttet til legenes råd den gangen!

Det man må vite er at det er forskjell på arvelig høyt kolestrol og det som til en viss grad kan styres av kosthold. Jeg er en av 3 søsken, har to brødre. BEGGE brødrene mine har hatt forhøyet kolestrol når de nådde 30 år. Han ene har levd relativt usunt og hadde som 33 åring et kolestrol på 10.5.. Han handre trener 3 til 4 dager i uka og fikk beskjed allerede i militæret at han måtte være forsiktig med animalsk fett, drikke skummet melk osv. Det har han vært. Og det er først i år at han hadde kolestrol på 8 og nå blir han 40 i år. Men første steg var å trimme mer og leve mer magert å se til neste gang om det blir nødvendig med kolestrolsenkende. Mine to brødre har levd to VIDT forskjellige liv kostholdsmessig og treningsmessig. Den ene driter i det og den andre gjør så godt han kan, men BEGGE har den arvelige faren for forhøyet kolestrol. Siden jeg ikke har den arvelige, gjelder helt andre regler for dem enn for meg.

Så dette er ikke å kimse av. Håper at du finner en god løsning som passer for deg

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat