Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-09, 03:28   #33
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Njaaaaa, galt og galt...

De fleste av dere her har vel vært stor en stund? Kanskje allerede fra dere var barn? Jeg var ikke ett spesielt stort barn, men jeg kunne spise godt. Jeg husker spesielt godt hvordan det svei fordi jeg ikke fikk mer mat enn tilmålte mengder, eller fikk beskjed om å ta det med ro i godteskåle - noe som var vanskelig. Jeg fikk sjelden brus og godterier osv. Jeg fikk titt og ofte også beskjed om å gå ut av kjøkkenet, selv om jeg bare skulle ha vann.

Resultatet var at når jeg fikk tak i egne penger så handlet jeg mat og godterier i lager og hadde i smug. Resultat; Gamlingene trodde jeg hadde lært å spise ordentlig. Når jeg ble enda eldre og flyttet for meg selv, så svømte skapene over av all mat jeg ALDRI fikk hjemme, SJELDEN fikk hjemme, og fikk i tilmålte mengder hjemme. Porsjonene måtte være store og alt måtte spises, ikke gjemmes til senere når jeg ble sulten igjen.

Selv i dag merker jeg at jeg ikke kan spise ordentlig sammen med foreldrene mine. Jeg tar lite mat og spiser sakte, drikker mye drikke til maten. Osv. Jeg lar dem aldri se om jeg spiser en sjelden gang (nå til dags) en is eller en sjokolade.

Klart at dette er usunt, fryktelig usunt. I de siste årene har jeg kommet til konklusjonen at dette er en del av hvorfor jeg ble feit. Jeg skal ikke legge skylden på andre, men det er mange faktorer til vektøkning.

Derfor syns jeg heller ikke at man skal ha beinharde restriksjoner på mat alà typen "nei, du får ikke mer mat!". Min datter ligner på min søster - får de godterier, så lar de være å spise annen mat. Begge er tynne og lange som høvlefliser, men min datter kan godt bli feit når hun blir både 8 og 10 0g 14. Dessuten er det ikke bra å spise godterier hele tiden. Derfor har vi denne lørdagsregelen på det da, som gjelder for både meg og henne. Men det er annerledes med mat som man bør ha flere ganger om dagen. Hun skal slippe å føle sult og frykt dersom hun tar seg en brødskive til (noe som aldri skjer, hun spiser jo bare halve av en halv).

Sult trigger overspising. overspising trigger overvekt. Hvorfor ikke gi barna mer mettende mat enn det man gir dem da? Bytt til yoghurt med fiber som gir større metthetsfølelse f.eks. Introduser dem litt mer til den kosten du selv spiser. Det er ikke snakk om å holde dem i ketose, ei heller på lav lavkarbo, men man kan jo bytte ut noen måltider med brød og potatis med andre ting.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat