Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-10, 13:30   #11
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Tror jeg leste en eller annen plass at folk kurerte alzheimer med ketogent diet, pga hjernecellene hadde blitt insulinresistente. Og sakte men sikkert brøt hjernen seg ned pga den ikke fikk nok næring. Løsningen var dermed å svitche energi til å forbruke ketoner istedenfor.

Dr. Dahlqvist har et innlegg på bloggen sin med lenke til mye informasjon om ketoner og alzheimer.
Og i en av kommentarene under innlegget står det:

Sitat:

Självklart för de flesta som inte arbetar inom vården är att diabetiker inte tål kolhydrater. Minst lika viktigt är dock de demenssjukdomar som har samband med insulinresistens i hjärnan. Där kan hjärnan erhålla extra energi från ketoner så att hjärncellerna överlever.
Enligt vissa forskare lider en del personer med Alzheimers av insulinresistens i hjärnan. Högt glukosintag gör att hjärnceller dör på grund av brist på energi. Hjärnan använder två olika energikällor parallellt, dels glukos och dels ketoner. Genom att stimulera tillgången till ketoner kan hjärnan fortsätta fungera.
Det kan ske på flera olika sätt. 1. Vid svält bryter kroppen ner fett till ketoner och säkrar på så sätt hjärnans energibehov. 2, Genom ketogen kost med kolhydratrestriktion kan man erhålla tillräckligt med ketoner utan att befinna sig i svält. 3. Man kan även stimulera levern att bilda ketoner genom att tillföra MCT eller extra virgin kallpressad kravmärkt kokos. I USA finns godkänt kosttillskott för AD-patienter för detta ändamål som innehåller MCT: http://www.about-axona.com/pdf/presc...nformation.pdf
Viktigt är att notera att utan ketoner innebär ett återinsättande av kolhydratrik kost att hjärncellerna dör

.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat