Vis enkelt innlegg
Gammel 17-05-10, 18:48   #1
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Kom over en gammel (2003) artikkel på yogasenteret.no (av alle steder) som kan gi en forklaring på hvorfor mange på lavkarbokosthold får krampelignende plager pga underskudd på magnesium.

http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=173

Kan jo selvfølgelig snakke kun for meg selv, men mitt proteininntak via kjøtt er klart høyere nå enn da jeg levde på "normalt norsk kosthold".

I artikkelen blir det blant annet referert til en ernæringsekspert ved navn Nathan Pritikin som skriver:

"African Bantu women take only 350 mg of calcium per day. They bear nine children during their lifetime and breastfeed them for two years. They never have calcium defiency, seldom break a bone, rarely lose a tooth. Their chidren grow up nice and strong. How can they do that on 350 mg of calcium a day when the (National Dairy Council) recommendation is 1200mg? It’s very simple. They’re on a low-protein diet that doesn’t kick the calcium out of the body.... In our country, those who can afford it are eating 20% of their total calories in protein, which guarantees negative mineral balance, not only of calcium, but of magnesium, zinc and iron. It’s all directly related to the amount of protein you eat.

Jeg har stusset på hva det er ved lavkarbokostholdet som gir meg (og mange andre) et underskudd på magnesium. Kan dette være svaret?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat