Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-11, 19:32   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Denne klumpen i halsen og vansker med å svelge er nettopp et symptom på lavt stoffskifte, men det er du antakelig klar over, Photobscura? Dersom du har kritisk lavt nivå av fT4 er det du eller legen som ikke vil behandle dette med levaxin? Husk at det er mulig å få naturlig tyroksin, men det er dyrt, og de fleste leger liker ikke å skrive det ut.

Men til det med jod: Jeg har prøvd tangmel. Jeg brukte veldig lite, men over tid syntes jeg at tilstanden min ble forverret. (Jeg brukte det i ca. 8 måneder.) Jeg fikk flere antistoffer. Jeg går på levaxin, men ikke maksimal dose. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor, men det er noe rart med dette med jod og tyroideafunksjon. Det fungerer liksom ikke alltid etter teorien. Derfor tenker jeg at det ikke nødvendigvis er kelpen som gjorde deg verre, men jodet. Så at du er oppmerksom, tror jeg er lurt. Ellers er det dessverre sånn at det gjerne går én vei med hypothyreosen, og det er at den ikke brenner seg ut før alt kjertelvev er ødelagt. Det er en autoimmun tilstand, Hashimotos, som forårsaker dette og lager betennelse i skjoldbruskkjertelen. Jeg forstår at du gjerne vil prøve andre ting, men vær på vakt og vær ikke altfor hard mot kroppen din.

Ja, jeg er klar over det! Legen min har hele tiden ment, ut fra prøver, at jeg ikke har lavt stoffskifte, mens spesialisten min diagnostiserte meg vha et langt mer kritisk syn på blodprøvene OG symptomene mine, som er helt skolebokeksempel på lavt stoffskifte.
Det er vel jeg som har sagt at jeg vil vente lengst mulig med levaxin, men nå venter jeg jo på time hos endokrinolog, så da er jeg vel mest sannsynlig i de rette hender når det endelig skal avgjøres. Da skal jeg også få en UL av halsen. Så jeg er jo på rett vei nå. Jeg er vel litt redd for å bli medisinavhengig resten av livet, eller det at det virker som om det er så vanskelig å justere doser, og at stoffskiftet skal bli for høyt i stedet. Men, ja, jeg er oppmerksom! Det er så mange nye ting jeg begynner med nå, og det er i grunn ganske spennende å se hvilken virkning det har!
Som sagt er jeg også spent på hår og negler, som gjerne er det første som lider merkbart av jodmangel.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat