Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-08, 19:50   #1
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Aldri mer kjip pizza! :)

Hei alle sammen!

Har i lengre tid irritert meg over at pizzabunner med soyaprotein har vært mer eller mindre mislykket, grøtete, og kanskje litt "eksentriske", så jeg fant ut at jeg måtte forsøke noe selv.

Litt av tanken var å få en sprø og saftig bunn (har noen vært på Dolly Dimple's, feks?), som smakte tilnærmet normalt. Dette synes jeg er langt på vei, og her er harde fakta for en liten pizza jeg har døpt "Yeti". Oppskriften nedenfor gjelder for langpanne. Pizzaen kan enkelt lages i stekepanne om man bare skal lage til en person, bruk ca 1/3 av mengdene for bunnen, og smak til fyllet.

EDIT: Etter tilbakemeldinger som "styr unna" og "kvalmende" har jeg nå laget en ny runde med både langpanne- og stekepannepizza. Først og fremst fordi pizzaen etter min smak er helt herlig, dernest fordi mange av målene var "litt sånn cirka". Nå er de mer presise, og dagens pizza er laget etter oppskriftene her. I tillegg har jeg denne gangen tatt bilder for å vise hvordan ting ser ut underveis.

Til bunnen:

Ca 2-4 dl raps-/frityrolje (har brukt Eldorado Wok/Frityrolje), hvorav 6 cl skal i røra. Resten benyttes til steking av ost.
6 egg
60g Ketolyse Bakemix
6 cl vann
Ost i skiver, ca 300g

(Option: 1 ss Hi-Maize og 1 ss GI-Block, fra lavkarbopikene.no)

Fyll:

400g biffkjøtt
Løk (purre, vårløk, vanlig/rød løk...)
Knuste tomater (gjerne i kartong eller boks/glass)
Revet ost
(Ellers ingredienser etter smak...)


Varm opp litt olje i pannen. Bruk såpass mye at bunnen er helt dekket, og litt til. Mengden er avhengig av panna. 160-170 grader er fin temperatur. I langpanne legger man bakepapir i bunnen. Uten dette vil du få mye jobb med å få løs pizzaen, så HUSK BAKEPAPIR!


Langpanne med bakepapir i bunnen, dekket med olje.

Det kan være smart å trykke ut luftboblen som bildet viser. Boblen vokser nemlig i ovnen.

Legg på ost til bunnen i panna er dekket, og la osten fritere/steke til den stivner. Skivet ost er enklest her. Hvis du bruker stekepanne kan du gjerne løfte den litt forsiktig med en spade når den har stivnet, slik at den løsner fra panna. Dette slipper du i langpanne, bakepapiret ordner biffen.


Ost i panna, før og etter steking. Hadde bare revet ost for anledningen.

Visp sammen eggene, bakemiksen, rapsolje og vann. Dette skal ha konsistens som tynn pannekakerøre. Kjør gjerne med mikser slik at røra blir jevn og klumpfri. Hell blandingen over osten, og stek til den begynner å endre farge. I stekepanne snus bunnen forsiktig når overflaten er "tørr", slik som med pannekaker.

Overskuddsolje helles av før pizzafyllet legges på. I langpannen kan det bli veldig mye olje.


Øverst: Bunnene idet røra helles over. De nederste bildene er av ferdigstekte bunner. Stekepannebunnen er snudd. Langpannebunnen stikkes ned om den hever underveis. Overskuddsolje i koppen.

Pizzafyll etter smak, men her er et forslag:

Dekk bunnen med knust tomat, og legg på litt løk og krydder. En liten neve med purre og/eller vårløk kan med fordel legges på tomaten.

Legg på revet ost (vanlig gulost, eller ost etter smak) til tomatfyllet er nesten dekket, i langpanne utgjør dette ganske mye ost. Revet ost fungerer best.

Legg løk, paprika, purre/vårløk, litt hermetisk mais (pass på karboene!) og brunede biffstrimler oppå osten. Jeg marinerte biffen i litt rødvin, teryaki, hvitløk og pepper før jeg brunstekte dem i panna.

Stekes i ovnen til osten begynner å bli gylden. Viktig: Gjelder også stekepannevarianten!


Prosessen avbildet.

Yeti-bunnen har ikke den litt kvalmende soyaproteinsmaken, først og fremst fordi den inneholder så utrolig lite av det. Dessuten er det de relativt store mengdene ost som gjør den sprø, til forskjell fra andre oppskrifter hvor osten blandes i røra/deigen. Den er derimot feit, men man kan sikkert redusere oljemengden om man synes oljen er mektig.

Ferdig pizza:


Legg merke til at frøken ikke greide vente til fotografen var ferdig...

Jeg har forsøkt Yeti-pizza med og uten Hi-Maize og GI-block, begge deler funker helt fint.


Sist redigert av aTC : 18-10-08 kl 13:07.
aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat