Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-12, 20:39   #214
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvem er med på sideplanke eller planke i kveld?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg tror ikke jeg planker rett for jeg synes denne øvelsen er lett og jeg kan stå slik i evigheter...

Eller kan det ha noe med at ryggen min er steinstokke stiv??

Jeg skal nå være forsiktig med å si at du gjør denne feil fordi jeg har ikke sett bilde av deg stå planken, men jeg kan gi deg noen gode råd på veien. Hvor lenge er en evighet for deg da Kanu?
Står du planke i mer en 3-4 minutter så ville jeg avansert til neste steg på planken. La meg gi deg noen eksempler på vanskelighetsgraden.

Letteste planken: Beina i bakken, håndflate i bakken, strake armer
Lett planke: Beina i bakken, albuen i bakken.
Vanlig planke: Beina på en krakk/stol 30-40cm over bakken, albuene i bkken
Litt vanskeligere planke: Beina i slynger eller en Bosuball, albuene i bakken
Den vanskelige planken: Beina i slynger/Bosuball men vekselvis står du kun med ett bein i slynga eller bosuballen, albuene fremdeles i bakken.

Variasjon av de overfor: Støtt albuen også på en balansepute eller bosuball slik at planken blir ustødig. Du må da jobbe hele tiden med å holde kroppen rett samtidig som du hele tiden mister balansen.

1. Har du svai i ryggen? Ikke tro at du ikke har det, SJEKK i speilet eller få gubben til å kontrollere. Krum ryggen Kanu :-)

2. Har du strake bein? De skal være rette, ikke bøy knærne.

3. Sjekk om kroppen fremdeles er rett og det er 90 grader eller MER mellom overkroppen din og overarmen. Enkelt forklart så er planken/sideplanken lettere jo nærmere kroppen du har overarmene dine.

4. Sjekk svai rygg igjen.

Har du gått gjennom alle de punktene og stegene der og fremdeles synes planken er kjempelett og du kan stå i evigheter, så vil jeg si at du har opparbeidet deg en meget god kjernemuskulatur som du kan være stolt av. Denne vil hjelpe deg til å unngå ryggplager og belastningsskader når du skal trene tyngre. Å trene planken/sideplanken videre for deg da vil kun være for vedlikehold og bør kanskje bare inngå som en del av annen styrketrening.

Vil foreslå "Captains chair" som er en god øvelse for magens rette og skrå muskler. kan nyttes som en variasjon.

  Svar med sitat