Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-07, 02:45   #13
chubby
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 47
Innlegg: 4
chubby er på en erverdig vei

Sv: Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming

Ett meget informativt inlegg, takker så mye.

Personlig så har jeg ikke lest hverken Atkins eller Fedon men jeg har satt meg inn i konseptet.

Jeg bestemte meg for fire dager siden å teste ut dette og for å ha oversikten over når jeg begynte å forbrenne fett så kjøpte jeg meg noen slike strips på apoteket for å kunne måle ketoner i urinen.
I dag var den store dagen da den endelig skiftet farge og jeg synes det er gøy selfølgelig, men jeg har allikevel allerede rast ned fire kilo (!!)
Jeg regner med det for det meste er glukose og vann da jeg leste ett sted att for hver enhet med glukose så binder denne opp to enheter vann. Allikevell mener alle rundt meg at jeg har blitt mindre, pussig.

Nå er jeg 1.92 og veide ved oppstart 133 kilo så med forholdstall så kan jeg vel regne med å miste en del fremover. Jeg har mot alle odds ikke utviklet diabetes eller andre lidelser, med unntak av noen anfall av Podagra som jeg holder i sjakk med Allopur.
Men det som gjorde meg usikker var at jeg gikk fra ingen ketoner i urinen til "off the scale" i løpet av tolv timer. DVS. over 150 mg/dl. (i følge stripsen da.

Kan jeg bare lene meg tilbake å fortsette som før eller bør jeg forsøke å redusere nivået ketoner? Jeg spiser mye grønnsaker, hvit ost og kjøtt og har vært veldig streng med alt annet. I tillegg røyker jeg og drikker en del koffein igjennom sukkerfri brus (ikke kaffe). Det er egentlig veldig gøy for jeg er en slik man vil kalle "sukkeravhengig, men dette suget er helt fraværende og både humør og energi er helt på topp.

En annen ting jeg er usikker på er hva som skal til før kroppen velger å stoppe "fettforbrennings-modusen" til fordel for karbohydratene igjen...
Jeg mener hvis jeg kaster meg over en vesentlig mengde med sukker en kveld, er dette da nok til å kaste kroppen inn i glukosemodus igjen?

Takk igjen for ett veldig infromativt innlegg!

chubby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eksperimentell Svar med sitat