Tråd: Dr. Hexeberg
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-11, 02:14   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dr. Hexeberg

Jeg har diabetes 1, og følger Hexeberg med stor glede.
Etter halvannen uke helt uten insulin bare ved å følge kostrådene hennes, er jeg i himmelen! Før tik jeg sprøyter morgen og kveld + før hvert måltid og hadde et jo-jo blodsukker.
Før jeg gikk over på lavkarbo var jeg avhengig av små og hyppige måltider. Nå spiser jeg 3-4 måltider, Holder meg på mellom 60 og 70 karbo pr dag. Går på rask tur en time til halvannen om dagen, og holder helt fint både når det gjelder energi og når det gjelder blodsukkeret mitt.
Fikk kokeboka hennes i posten i går, og er allerde i full fart med å teste de forskjellige oppskriftene.
Jeg begynte med lavkarbo hovedsaklig pga diabetesen min. Hadde ingen intensjon om å slanke meg (var 54 kilo /160cm), men på halvannen uke har jeg gått ned drøyt halvannen kilo. Gubben min synest all den gode maten min fristet + han er vel nærmest sjokoholiker, startet mandag denne uka, og har allerede gått ned 900 gram(var 70,2 kilo /178cm).
Jeg har valgt å spise omelett til frokost. Jeg varierer om jeg har bacon eller skinke, og hvilke grønnsaker jeg har i. Dette gir minst like god variasjon som brødskiva med ost eller leverpostei før i tiden.
Lunsj har jeg enten cottagecheese vafler, rester fra middagen dagen før, lavkarbobrødskive med masse godt (reker, egg, kjøttpålegg, laks, kylling og masse hjemmelaget majones) eller enkelt og greitt en god salat med reker eller kjøtt og selvsagt dressing.
Middagen er det letteste måltidet. Jeg spiser det jeg gjorde før, men selvfølgelig ikke ris, pasta eller potet. Jeg lager all maten fra bunnen av, så jeg vet hva jeg får i meg og jeg kan lage maten slik jeg vil ha den. Hver dag lager jeg en stor salat til middagen med diverse grønsaker som vokser over bakken, sprøstekte baconterninger, sopp, linfrøolje, olivenolje, tørka urter, salt og pepper. Salaten er så populær at av oss fem voksne i huset er det bare 1 (minsten min på tjue) som fortsatt må ha bittelitt potet/ris/pasta.
Kveldsmat spiser jeg hvis jeg er sulten. Da er det kanskje middagsrester, egg&bacon, knekkebrød e.l.
Jeg spiser bær daglig enten som dessert med fløte / creme fraische eller i en smoothie eller som en is. Frukt ellers er jeg veldig forsiktig med, men det hender jeg tar meg en båt med appelsin eller en båt med eple sammen med noen nøtter som et lite snacksemåltid.

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat