Tråd: Kolesterol
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-12-10, 08:38   #19
Lind
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 8
Lind er på en erverdig vei

Sv: Kolesterol

Opprinnelig lagt inn av meretely, her.

Jeg har spist lavkarbo siden i mai, og gått ned 10 kg, - som jeg er kjempefornøyd med. Jeg trives også mye bedre med mitt nye kosthold, livet er blitt MYE bedre!!

Men nå fikk jeg målt kolesterolet, det er på 7,8. Jeg har tidligere ligget på 3,6-4,6. Doktoren min anbefaler meg å slutte med lavkarbo. Litt nedtur, jeg har fortsatt noen kilo å "miste".

Jeg spiser antagelig litt for mye melkefett. Noen med lignende erfaringer? Har lest endel om kolesterol, men er fortsatt veldig usikker på hva som er lurt.Noen som har peiling på hvor fort kolesterolet endrer seg? kan det være en tilfeldig topp?
Jeg har ikke vært særlig fysisk aktiv det siste halve året. Har det betydning?

Nå blir det jo noen karber i jula uansett, så får jeg se på nyåret.

Har gått på lavkarbo siden august og tatt av meg rundt 8 kg. Var hos legen for en måned siden og fikk beskjed at jeg har fått høyt kolesterol. Lå på rundt 7,5. Hvor mye som er HDL og LDL vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hva jeg har ligget på tidligere, men siden jeg før om årene ikke har hørt noe fra legen regner jeg med at det har vært ok. Skal tilbake om noen uker for å se om det har endret seg. Kjenner jeg er bekymret, både min mor og min bestemor har/hadde høyt kolesterol og går/gikk kolesterolsenkende medisiner. Jeg selv aner ikke hva jeg bør gjøre.

En annen ting, jeg får veldig fort hjertebank etter at jeg begynte med lavkarbo i sommer. På jobb går jeg opp 3 trapper og hjertet hamrer og slår når jeg har kommet opp. Dette skjedde ikke før. I tillegg kjennes føttene som bly. Jeg sleper dem etter meg når jeg går i trapper eller i bratte bakker, og slik har det vært slik helt siden jeg startet med lavkarbo. Syns ikke noe om dette og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Lind er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat