Vis enkelt innlegg
Gammel 13-09-08, 13:37   #41
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

"godkjent" forskning sier at det er bra med lavt kolesterol. Mye forskning sier at det ikke er noen sammenheng. Hjerte og karsykdommer kommer ikke av at kolesterol hoper seg opp i årene. De kommer av at høyt insulin, frie radikaler, giftstoffer skader årer og hjerte, for så at dette må repareres. Bla kolesterol brukes til dette.
Fett brukes bla i celleveggene til cellene i kroppen. De bruker det som finnes av fett til dette. Man blir da hva man spiser, dvs mye umettet fett gir en annen struktur og egenskap i celleveggene enn mettet fett. Transfett brukes dessværre også i cellevegger og forårsaker mye trøbbel.
Kolesterol er brukt bla til å reparere der det trengs, feks skadede cellevegger.

Umettet fett i cellevegger kan binde kolesterol i såkalte bindingsbærere (på de umettede plassene). Jo mer umettet fett man da har i celleveggene jo mer kolesterol kan celleveggene binde. Et inntak av umettet fett vil øke konsentrasjon av umettet fett i celleveggene og dermed øke antall bindingsbærere og binding av kolesterol. Kolesterolnivået kan da på kort sikt gå ned.
På samme måte kan inntak av mettet fett minke antall bindingsbærere og dermed senke behovet for kolesterol og gi økt kolesterolnivå i blodet på kort sikt.

Kolesterol produseres og reguleres i kroppen. Dersom man spiser kolesterol vil kroppen senke sin egen produksjon. Så kolesterolnntak vil ikke øke nivåene. Nivåene styres av helse og kroppens behov.

"Godkjent" forskning mener at mange bindingsbærere er bra å ha i cellene for da binder de mye kolesterol. Jeg setter spørsmål ved dette. I uminnelige tider har vi inntatt mye mettet fett, samt enumettet og lavere nivå av flerumettet i nøtter, fisk og fugl.
Kolesterolnivåer og dødelighet viser en liten positiv sammenheng for aldersgruppen ca 30-40 år for menn. For eldre viser det seg at det senker dødeligheten. "Godkjent" forskning og leger vinkler dette slik at vi idag har et salg av kolesterolmedisin på 27 milliarder dollar og der 25% av oss er i såkalt risikosone.

Folk her som har spiser ketogent eller lavkarbo har etter 6-12 måneder opplevd en BETYDELIG bedring i helse og blodverdier.

I tillegg er balansen mellom omega3 og omega6-fett noe som er viktig å se på. Vi har idag en 1-10 balanse (10 ganger mer omega6, altså vanlige planteoljer). Det viser seg at denne skjevheten som hos urbefolkninger (som ikke har våre livsttilssykdommer) ikke er tilstedle (mer 1-1, altså mye omega3 fremfor planteoljer). Folk blir friskere av å spiser mindre omega6 og mer omega3.
Mange omega6/planteoljer er ikke sunne pga produksjonsmetode og at fettet blir harskt/trans i produksjon.

Om man går på naturlig fett som ikke er ødelagt må man se på fett i kjøtt og fisk, kaldpressede oljer og melkefett.

Vita hjertego påstår å være bra for hjertet. Jeg har selv sett hvordan deres lettmargarin er like fin etter 1 år i kjøleskapet. Slik død mat vil jeg ikke anbefale.

Personlig nekter jeg å tro at et naturlig stoff som kolesterol er farlig for kroppen. Jeg tror mye heller at inntaket av giftstoffer gjennom kosten, samt næringsfattig mat og stillesittende liv er grunnen til eksplosjonen av hjerte og karsykdommer, kreft og autoimmune lidelser.

Legevitenskapen ser ikke på kosthold som viktig behandling, jeg mener det er den viktigste.

Husk også at blodsukker som lagres som fett går over til mettet fett. Mettet fett er det mest naturlige fettet i kroppen vår !

Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten.

Til sist: Dersom opptaket av kolesterol i bindingsbærere i celleveggene er bra...og kolsterol brukes til reparasjon... kanskje opptaket i celleveggene faktisk er en reparasjon !!!

"Mitt råd er:
Glem kolesterol. det er ikke farlig. Spis naturlig mat som du lager fra grunnen og sky all industrimat som pesten."

Mener du at ingen burde gå på kolestrolsenkende medisiner, uansett hvor høyt det ligger? (Selv når man spiser det som du skisserer som naturlig mat)

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat