Tråd: Bilder?
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-07-06, 13:56   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bilder??

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Jeg ville ihvertfall ikke kopiert bildet.
Husk at det er noen andre sin copyright mest sannsynlig, og det kan bli dyrt hvis man er uheldig.

Det er også mulig, men man har ikke automatisk copyright på bilder. Det spørsk om det er et fotografisk verk eller et fotografisk bilde. Bare retten kan avgjøre om det er et "verk" eller et "bilde". Det finnes masse eksempler på fotografiske bilder som ikke er åndsverk. Det er en egen paragraf i loven som omfatter dette (43a) . Og har man selv gjort bildet tilgjengelig for almenheten (som nå internett) så har man begrensede rettigheter. Det er en innfløkt system der sier min venn(og ex) fotografen. Han selger en del bilder selv og har studert reglene leeeenge. Det er også bilder som er lagt ut på nett for nettopp å brukes av "hvermansen".

Bruker man bilder man finner på nettet kommersielt, dvs. i reklame, i brosjyrer etc. så kan man ikke gjøre dette uten samtykke fra fotografen, enten de er merket med copyright eller ikke. Det faller uansett inn under åndsverkloven.

Få eller ingen av dem som selv har lagt sine bilder ut på nettet og som har merket siden eller bildene med copyright vil bry seg med bilder postet på et forum. Det betyr at de må finne dem først - og det er vanskelig nok. De som ikke har merket dem med copyright må i tillegg sannsynliggjøre at posteren har tjent på å poste bildene i forumet.

Fotografi loven (fra 1960) ble tatt opp i Åndsverkloven i 1995, men loven er allerede foreldet p.g.a internett. Det skal være nye copyrightregler med spesielt henblikk på internettmisbruk av bilder under utarbeiding på grunn av et nytt EU-direktiv, men de er visst ikke helt klare enda.... De er iallefall ikke oppdatert pr dato sier min venn fotografen. Ingen har hittil blitt saksøkt eller bøtlagt for bruk av bilder i et forum. Men det kan skje i fremtiden.

Men man skal uansett vise stor forsiktighet ved gjengivelse av bilder, - selv om dette er et delvis lukket forum hvor en må være medlem for å få tilgang til hele.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat