Tråd: Bilder?
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-07-06, 08:36   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bilder??

Opprinnelig lagt inn av Iset

Når det gjelder copyright så kommer jeg stadig over innlegg (her og på andre fora) der en bruker har lagt inn en hel artikkel og bilder fra en avis e.l. Dette er iallefall fullstendig ulovlig og både forumet og brukeren kan risikere saftige bøter. Har vært oppe i en slik situasjon for halvannet år siden. Men det er få som er klar over dette.

Man kan ( ifølge åndsverkloven) gjengi både artikkel og bilder fra avis, (det er egne regler for presse) - men man SKAL alltid oppgi kilde, dvs. hvor/hvem man har hentet artikkelen fra, med link til original artikkel. Man bør ikke gjengi hele artikkelen, men kan bruke den som referanse. Avisen eller tidsskriftet har ved å betale forfatter/fotograf, leid retten til å bruke tekst og bilde. Er det en ansatt journalist/fotograf eier publikasjonen retten til teksten mens fotografen eier retten til bildet, med det unntak at avisen kan gjentrykke det når de vil. Men de kan ikke selge det videre uten at fotografen får vederlag. Når det gjelder maleri, tegning, dikt og sangtekster er det enda strengere regler, for da er det å betrakte som "åndsverk" som kunstneren har opphavsrett til. Disse reglene er skikkelig innfløkte.

Men jeg tror ikke vi skal lage mer drama enn det det virkelig er. Inne på medlemsområdet av et privat forum er det lite opphavsmann kan gjøre da det man har postet ikke er "offentlig tilgjengelig". Opphavsmann kan true med det, men på grunn av at åndsverkloven er så spesiell blir man ikke bøtlagt uten at det er graverende brudd, dvs. at opphavsmann kan sannsynliggjør at man har tjent penger på å publisere det, at man har solgt videre etc. Og før det skjer skal det opp i en rett......

Men man skal være OBS ! Og kildehenvisning er et must når det gjelder tekst. Som jeg skrev tidligere, så er reglene enda mer infløkte når det gelder bilder, - nettopp fordi internet ikke var tilgjengelig da loven ble laget. Og det var altså bilder vi snakket om her....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat